Bildanalys nr 3

Att analysera en bild betyder att du  reflekterar över vad du ser, känner, tror osv, om en bild

Analys av en bild. Du skall skriva minst en A4 sida med egna ord, och försöka att beskriva hur du ser på bilden. Använd med fördel ett Word dokument där du kan redigera text enkelt klippa och klistra in bild.

 

Detta är bilden du skall arbeta med besvara följande frågor:

 

 
 
 
 
 Bildresultat för kor på bete 
 

 Till din hjälp har jag skrivit upp en del frågor här nere som du kan besvara, det betyder att detta är hjälpande frågor som när de besvarats kan ha gett dig svar , så att du kan skriva en berättelse om vad du tycker om bilden.

 

 

Sätt ord på det du ser i bilden:

  • Jag ser…
  • Jag ser färgen…
  • Bilden föreställer…
  • Jag ser en/ett…
  • Jag ser dessa detaljer…

Sätt ord på det du inte ser:

  • Jag ser inte…
  • Det finns inget…
  • Om jag hade funnits i bilden hade jag varit detta…

Sätt ord på det du tror omger det som bilden visar:

  • Jag tänker mig att…
  • Jag tror att den som målat bilden sitter…
  • Jag ser att årstiden är denna för att…
  • Andra ledtrådar jag får är att…
  • Jag har varit på en liknande plats…
  • Relationen mellan personerna på bilden är…

Sätt ord på känslor:

  • Jag tror personerna är glada/arga/besvikna för att…
  • Hur ser du ut när du känner likadant?
  • Vilken känsla ger bilden dig?
  • Sakerna i bilden ger de samma eller olika känslor?
  • Om jag hade funnits i bilden hade jag varit…

Sätt ord på bildskaparens budskap:

  • Jag tror  den som har gjort bilden har påverkats av…
  • Jag trorden som har gjort bilden vill få oss att…
  • Jag tror  den som har gjort bilden inspirerats av…

 

 

 

Redovisa  en text /berättelse (ca A4 papper  långt) om bilden.

Du skall alltså skriva med egna ord vad du tycker och känner

 

 

Betyg:

 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildanalys

9. Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

10. Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas

11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

 

Detta (ovan) är de kriterier som skolverket har gällande bildanalys, förutom detta tittar jag som lärare på ditt genomförande är det en sammanhängande berättelse med egna ord. Har du egna tankar  skriv ner dina tolkningar av bilden, även sådan som man inte helt ser utan mer kan ana, eller tror.

 

 

Kommentera här: