svartvitt vykortsuppgift

 

Vykort

 

 

Svart vit uppgift pennan olika svärta/mjukhet

 

 

Du skall utgå från ett svartvitt fotoexempel. Rita av det exakt och återge förhållande nära –längre bort genom att atnvända olika valörer av svärta.

För att du skall lyckas gör vi så att du skall förvirra hjärnan, så att du ritar vad du ser, inte vad du vet.

Vänd motivet du ritar av upp och ner. Du har nu större chans att lyckas att göra en exakt kopia!

Använd ett A3 papper du kan kladda hur mycket du vill, för det är bara en liten del som är din bild som sedan klipps ut. Börja ALLTID med himmel. Du kan mäta och markera för att underlätta ex var är horisonten var är grenen osv. Du kan ta bort svärta med sudd men v'ädigt försiktigt. Bara ett drag åt gången rengör på ett papper bredvid sudda en ett nytt drag, rengör, nytt drag, rengör...... Svärtan fastnar på suddet och smetar ut din teckninga annars. När du är klar spraya fixativ över bilden men det måste du göra ute, bilden skall inte bli blöt. (Fixativ är ett tunnt lager plast som skyddar din bild så den inte smetas ut)

 

Uppgiften i bilder

  1. Rita en ram efter hur stor din bild är, på ditt A3 papper varken större eller mindre utan exakt. Mät ut med en linjal och markera ex horisont, träd osv
 
 
 
 
2.Stryk av svärta och börja att göra himmel med fingret, det du lämnar utan svärta blir då moln. Du kan trycka olika hårt med fingret
 
 
 
 
 
 
3.        För att inte smeta ut det du redan ritat/skuggat lägg ett papper emellan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

 

 

Pennorna är indelade efter följande:

 

 

Mjuk penna/stift                Vanlig skrivpenna                               Hårdpenna /stift

 

6B_____________________________HB_________________________________H6

                                           2½

 

 

Mjuk penna= B1-B8  har mjukt stift avger mycket svärta och smetar ut. Lämpar sig att skugga med. Använd ev en stompfer till att smeta ut.  Ju högre siffra dessto mjukare stift mjukt stift= mycket svärta

 

Vanlig penna= HB eller 2½ används till att skriva eller skissa upp rita ett motiv.

 

 

 

Hård penna=H1-8 används till att göra ritningar, detta stoift avger lite bly och linjen ser lite grå ut hur hårt man än trycker. Pennan  smetar inte ut.  Ju högre siffra dessto hårdare stift, hårt stift= lite svärta

 

 

Youtube länk att kika på       (lite sega ibörjan men slutet är alltid bra)

 

 En stompfer är hårt rullat papper, som har formen av en penna. Med en stompfer kan du hämta svärta som du tryckt av från en B penna eller ett grafitstift, sedan kan du liksom måla med den svärtan som du hämtat upp. Du kan även släta ut svärta så att det ser jämt ut. 

Du kan tillverka en enkel gratis stompfer själv genom att riva av en pappersremsa, som du sedan rullar hårt, anväd den fransiga delen, av pappersremsan som fungerar som en stompfer.

 Vill du göra en himmel ska du trycka av lite svärta sedan gnida fingertoppen i det och måla  himmel eller kanke dimma, eller en spegelblank sjö .med fingret. Trycker du hårt blir det mörkare trycker du bara lite blir det svagare grå nyans av svärta.

Knådgummi används istället för ett vanligt radergummi. Knådgummit har egenskapet att vara mjukt och man kan hantera det som häftmassa. Radera bara en (1) gång, vik  in det svarta på gnådgummit eller radera bort svärtan på ett vanligt sudigum som fastnat, innan du fortsätter att radera.

(Använd inte som häftmassa! Det innehåller lite olja så det blir fettfläckar på bilden som du häftat upp)

 

 

 

Att redovisa:

En vykort  svart vit bild med olika valörer av svärta som ger intryck av djup i bilden.

Bilden skall vara beskuren och  monterad.

(tunn vit ram och  bredare svart ram runt allt) 

 

Lycka till Lollo

 

 

 Betyg:

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildframställning

1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande 3. Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer

 5. Presentationer av eget bildskapande 

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Förutom detta tittar jag mycket på din förmåga att genom att se även göra försök till att arbeta nyanserat i olika valör av svärta. Din förmåga att därigenom skapa djup, slutgiltligen även på din presentation av den färdiga bilden är det noggrannt genomfört eller slarvigt.

Kommentera här: