0 Läs mer >>
 
                                                               Lite tips
Gör rutornas vänstersida samt under och översida först. Rita det du ska, dra sedan höger linje/kant
Du kan ju inte veta på förhand hur stor plats du behöver dra därför vänsterkanten efter att du ritat.
 Alla rutor skall ha ett litet mellanrum (se ex ovan)
 
Tänk på att i seriernas värld kan det faktiskt vara en burk, eller en svamp, eller en pelargon kanske en penna med ben som gör något. Det behöver inte vara en människa.  Händer och fingrar är svårt, men alla har vita handskar och bara 4 fingrar.
                     
 
 
 
 
 
Börja att färga de stora ytorna först. Akta dig för svart! Lägg svart och alla detaljer sist. Avsluta med att dra tunn tuschlinje- konturlinje runt allt. Här under exempel på olika sorters bubblor vad är vad tankebubblor. pratbubblor, pratbubblor för arga, explosion.
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns  några av punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista, 

Bildframställning

1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

 

Bildanalys

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 Förutom detta som skolverket menar skall ingå i kursen tittar jag även på ditt engagemang, koncentration, disciplin och noggrannhet, samt din vilja att prova nya material/metoder

 
 

uppgift Seriestrip

0 Läs mer >>

Rasism i bild

 

 

 

Rasism

Rasism är att behandla människor olika utifrån hur de ser ut, eller vad de har för bakgrund. Det kan ofta bero på fördomar, alltså att man tänker att några är på ett visst sätt, utan att man känner dem.

Rasism kan vara både ett sätt att tänka och ett sätt att bete sig mot andra. Man kan tänka och bete sig rasistiskt för att man tycker att man har rätt att göra det, men det kan också vara något man gör omedvetet.

 
 

  

Vad är rasism?

Rasism är när någon tror att människor är väldigt olika, beroende på hur de ser ut eller var de kommer ifrån. Rasism kan göra så att vissa behandlas bättre och andra sämre.

Ordet rasism kommer från ordet ras. Förr trodde många att människor tillhörde olika raser, som hade olika egenskaper och var olika mycket värda.

Människor kan se olika ut och till exempel ha olika färg på huden. Den sortens skillnader gäller bara utsidan. Två personer med olika hudfärg kan vara mer lika varandra än två personer med samma hudfärg. 

Nu för tiden innebär ordet rasism att någon behandlas på ett särskilt sätt på grund av

  •          sin hudfärg
  •          sin kultur
  •          det land man kommer från
  •          att man tillhör en viss folkgrupp.

Vad leder rasism till?

Rasism kan skapa orättvisor och diskriminering. Till exempel att vissa får fördelar, bara för att de ser ut på ett visst sätt. De har kanske lättare att få en bostad på grund av vad de heter eller var de kommer ifrån. Och någon annan har svårare att få bostad på grund av sitt namn eller sin bakgrund.

Ibland kan rasism leda till att konflikter uppstår mellan olika grupper av människor. Hat och våld har ibland lett till strider mellan grupper, som tidigare kanske har levt bra tillsammans.

Rasism och diskriminering kan ske för att någon har fördomar. Fördomar beror ofta på dålig kunskap. Ibland kan det påverka hur man beter sig. Till exempel om en arbetsgivare tror att någon som har ett svensk namn är lämpligast för ett visst jobb, bara för att personen har fått sin utbildning i Sverige.

Att utsättas för rasism kan vara obehagligt och skrämmande. Om man blir utsatt för våld eller blir trakasserad är det viktigt att anmäla det till polisen. Om man blir diskriminerad kan man anmäla det till diskrimineringsombudsmannen.

 

 

 

Facebook-storm mot rasistisk Pippi-gardin

 

Två mörkhyade barn som fläktar Pippi Långstrump. Det är motivet på gardinen som såldes på Astrid Lindgrens Värld.

Den rasistiska gardinen orsakade kritikstorm på Facebook.

 

 

 

Rasistiska Fazer?

 

2008 tog Fazer bort sin klassiska

 
från lakritspaketen.  
 
 
De följde sedan upp med att även ta bort Geishan på geishachokladen & gubben på Turkisk Peppar.  är blind men jag ser ingen turkisk liknelse.

 

Men Kinagubben

 får vara kvar. Det är väl näst efter "lakritsnegern" den som verkligen skulle kunna klassas som rasistisk - en gul snubbe med sneda ögon & trekantshatt liksom... Lite konstigt.

 

 

Kalle Anka på julafton censureras - uppfattas som rasistisk  

 Kalle Anka på julafton kommer i år att visas i en nedkortad version. Två korta sekvenser har klippts bort, då de uppfattas som rasistiska.

Bägge sekvenserna finns med i kortfilmen "I jultomtens verkstad". Den svarta dockan som själv hoppar ner på en stämpel och får ett OK i rumpan klipps bort. Man klipper också bort den del av paraden där en äldre man i skägg går bakom en sparkande åsna med vagn. Detta då den kan tolkas som en nidbild av judar.

Beslutet om att klippa ner kortfilmen har tagits av Disney. De levererar Kalle Anka varje år till 40 olika länder, och på förfrågan sade de att de ville anpassa Kalle Ankas jul från 1930- till 2000-talet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=v1ah1XeO23c

 

( Jag har fått frågan varför jag publicerar en sida om rasism! Svaret är enkelt enligt skolverket skall jag som lärare i bild gå igenom olika bildgenrer ex rasism i bild. Detta är 1 sätt)

 

Detta är vad jag tittar på vad gäller denna bildgenger och vad skolverket säger om ämnet

 

Bildanalys

 

9. Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

 

10. Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas

 

11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

 

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Rasism i bild

0 Läs mer >>
Du skall göra en affisch som har minst A2 format dvs riktigt stor.
 
 
 
 
 UPPGIFTEN
 
Du har tre st olika val  på vad din rekamaffisch skall handla om:
1.Cornflakes/strössel med baconsmak
2. Miljövänliga uppladdningsbara batteri.
3. Uppladdningsbara simfötter.
 
Du måste tänka till, helst lite utanför boxen!! Besvara frågorna när du tänker.
Vem vänder jag mig till 
Vilken färgskala skall jag ha?
Vilken åldersgrupp är det.
Hur kan jag göra min produkt intressant?
Varför är just min produkt bra/bäst?
Vad är det jag vill visa?
 
Till ditt förfogande finns det färg av olika slag  och färpennor du väljer.
Det finns färgat papper/kartong och klister du väljer.
 
 
Tänk nu på att det är bilden och färgen som ger din affisch uppmärksamhetstsvärde, inte en massa text.
 
Du får ha en RUBRIK
En kort undertext. max 10 ord
Brödtext som förklarar på ca 30 st ord
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Marginal runt
 
Du måste ha en marginal runtom dvs en tom yta ca 4-5 cm bred när det handlar om en stor yta
 
 
 
Här ser du ett exempel på en tänkt marginal runt själva bilden, allt ser ut att befinna sig inom en viss ram och går inte ända ut till kanten av papperet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Här ett ex på hur marginalen kan se ut om man använder olika färgade papper

 
 
 
 
 
 
 
 
I var affisch eller större bild finns det en RUBRIK det är ett ord eller en mycket kort mening, som är gjord med stora dubbla tecken.
 
 underrubrik som kort i ex fet stil kan förklara innehållet en slags sammanfattning. 
 
 
 
Sedan kommer "Brödtexten" dvs själva texten i mindre fonter som med många ord förkarar och beskriver allt
 
 
 
 
 
 (Längst ner i salen finns 2 ex på skokrämsreklam, man kan avända ex stjärnor i annat färgat utklippt papper och klistra fast som bryter själva marginalen men som i sig ger  uppmärksamhet)
 
 Betyg!
Enligt skolverket i denna uppgiften ingår en hel del av de olika punkterna över vad man skall kunna för ett visst betyg läs och begrunda

Bildframställning

1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande

 

4. Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder

5. Presentationer av eget bildskapande

6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

9. Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

 

11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som  skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja  för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.

 

 

affisch uppgift