0 Läs mer >>

Photostory hämtar du gratis här!  OBS fungerar bara på PC

 

 

Photostory är ett redigeringsprogram som är gratis du gör urtjusiga egna bildspel med ljud, på ett enkelt sätt det tar ca 20 minuter att lära sig hur det fungerar.

 

 

 

 Se en liten film om hur man gör

1. Ta 5- 10 st bilder spara dem på din dator. Det skall helst vara något som hänger ihop. Ex ishockey: en bild på skridskor, en bild på klubba, någon bild från tv:n som sänder en ishockeymatch. Ex snygga killar: bilder på män i olika situationer. Ex manikyr: naglar, nagel- fil osv osv.

 

2. Börja redigera! Dvs du väljer vilka bilder som skall vara med i viken ordning du vill visa dem. Du väljer även hur bilden skall presenteras zooma snurra kanske tonas in/ut in. Vilket ljud skall du ha till? musik, talarröst, textruta…...

 

3. Överför det färdiga bildspelet med ljud till ett USB eller skicka bildspelet till din  skolmail, hotmail eller…..

 

Du skall alltså redovisa ett bildspel bestående av minst 5 bilder med ljud

 

photostoryuppgift

1 Läs mer >>

 

 

 

En färg kan berätta mycket!

Kanske kan vi/du få veta vem du är!

Gör färgtestet så får du vet

 

Färgtest

0 Läs mer >>

 

 

 

 

 

 ISM vad är det?

En ISM är en konstriktning exempelvis Surrealism, Kubism,Impressionism,Expressionism.

Det finns massor av andra ismer som inte nämns på den här sidan. Vi skall ägna oss åt 4 st olika ISMER som jag skall försöka att förklara vad det innebär.

Gå hit och läs om ISM

 

 
 

ISM

0 Läs mer >>
 
 
 
Prova att lägga pussel

konstpussel

0 Läs mer >>

Vermeer var en konstnär som levde i Holland på 1500-1600 talet,

här en länk till en sida om honom och hans konst

 

 Vermeer ev ett självportätt ingen vet med bestämdhet

 

En tavla han  gjort heter flickan med pärlörhänge den kanske du känner igen. Det finns bla en film om henne med Scarlett Johansen

 

Lägg ett pussel om just den här flickan med pärlörhänge

 

 

Flicka med pärlörhänge

 

 (Scarlet Johansen  var flicksan med pärlörhänge i en filmversion )

 

Vermeer en konstnär

0 Läs mer >>
Historia om hur det hela startade att kunna göra en film. I början ( senare delen  av 1800 talet) reagerade folk som såg film ganska märkligt. Många trodde att det var på riktigt. När de såg ett tåg rakt framifrån som kom närmare och det var ett tågrån på G, tog publiken upp sina pistoler och sköt för att försvara sig så bioduken blev full med små hål. Det fanns inget ljud på filmen utan det var sk stumfilm, man spelade piano till filmen i biosalongerna. Läs om filmhistoria här.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Filmhistoria

0 Läs mer >>

Reklam vädjar till 3 olika svagheter ? egenskaper hos oss människor.

 

 

Rädsla---- exempelvis

  • grumme såpa om du inte använder miljövänliga preparat kommer naturen att försvinna tack vare dig,  
  • pampersblöjor om du inte använder just dehär blöjorna kommer ditt barn att förmodligen förgås av blöjexem och andra hemskheter.
  • Eltandborste om du inte använder en eltanborste kommer dina tänder att få så mycket plack på sig att de faller ut.
  • Becel du kommer förmodligen att dö om du inte sänker kolesterolvärdet med Becel smör!
  • Alla dina tänder kommer att ramla ut och du kommer att ha en fruktansvärd andedräkt om du inte sköljer munnen med Listerin!

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Snålhet----köp tre betala för två, kuponger

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vi är unika--- exempelvis

  • Hästens säng för att den är speciell och alla har inte råd med den bara du speciellt utvald för just dig.
  •  Ferrari den är bara tillverkad i ett fåtal ingen dussinvara precis bara ett fåtal utvalda kan köpa den just du är utvald.
  • Lyxkryssningar bara för dig just du.
  • "Because you are worth it"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Man jobbar efter konceptet ( konsept= övergripande bärande idé eller en tänkt lösning på ett givet problem, ett tema.)

A= attention
I= interest
D= desire
A= action

 

 

A= Man ser något som utmärker sig och tittar till en extra gång.

 

I= man blir intresserad och läser även det små bokstäverna. Det som förklarar varans/tjänstens förträfflighet.

 

D= Jag känner ett behov av att ha just den här grejen,  varan , tjänsten.

 

A= hur/vad skall jag göra för att få den?

 

Detta är vad reklammakarna utgår ifrån AIDA. All reklam görs så att de på ett eller annat sätt uppmärksammas snabbt av betraktaren kanske genom att ständigt ha samma logotype= en speciell stil som man alltid skriver i,  eller ett speciellt märke/logotype ex  

 

 Logotype= Märket eller den speciella stil man har när man skriver om en speciell vara. Här under hittar du mängder av ex på logotyper.

 

Logotype

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stor konrast= stor skillnad

 

Ett annat sätt att göra reklamen uppmärksammad är att använda en färg som är annorlunda än bakgrunden gärna gräll/stark nyans/färgstark ex rött mot ex vit bakgrund, svart mot vitt osv.

Lite text och en slående bild som fångar tittaren/betraktaren man skall kunna uppfatta bilden även om man kör förbi hastigt i bilen på en motorväg och det står en reklamskylt ute på en åker. Några exempel

                                      

 

 

 

 

Varje år använder man flera miljarder kr på reklam, om det inte fungerade skulle detta inte ske. Marknadförarna vet att de kan lura konsumenterna på ett eller annat sätt. Var dag sköljs du över av reklam i olika tappning det finns på bussarna i tidningen reklamblad och på tv.

 

Rörlig reklam

 

Här under kan du titta på rörliga bilder  dvs film om ex:

Cocacola

Chips

Findus, Pirelli, Marabou och….

 

 

 

  Vad kostar reklam??
 
 
 
 
Här kan du läsa  lite olika fakta om just reklam
 
 
Världen bästa reklambild?
 
 
Brittisk propagandabild från1914, med uppmaning att ta värvning i armén efter första världskrigets utbrott. Bilden föreställer krigsministern, lord Kitchener.
 
 
Bilden i sig har använts i alla möjliga  sammanhang som reklambild eller som propaganda bild världen över.
Vad är det då som gör den så världberömd?? Jo det är pekfingret som betraktaren inte kan sluta att fixera, och tro att budskapet är riktat speciellt till mig/dig. Bilden fångar dig du kan inte sluuuuuuuuuta att titta.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och titta här vad jag hittade i Tailand på snedden suddig, men ändå
 
 
 
 
 
Senaste varianten  i forma av en mugg, i det Amerikanska politika spelet
 
 
 
 
 
 
Marginalen runt en bild är viktig, för den hindrar ögat att fortsätta ut och titta på annat än det vi vill. Är det tomt runt en bild, med hjälp av ex en marginal stannar ögat kvar och tittar på bilden. En marginal fungerar som en effektiv spärr/gräns, att inte se/titta utanför gränsen/spärren.
 
 
 
 

 
Facebook reklam????

Bara för att man ändrar lite  på könstillhörigheten ......
 
 
 

Betyg:

 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns  de punkterna som ingår i  att känna till om reklam och i den kommande rekamuppgiften 

Bildframställning

1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande 3. Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer

4. Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder

5. Presentationer av eget bildskapande

6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

 

10. Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas

11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Förutom detta tittar jag på ditt engagemang och noggrannet, samt idérikedom fantasi  i genomförandet av att skapa en reklam som fungerar

Reklam

0 Läs mer >>
Att analysera en bild betyder att du  reflekterar över vad du ser, känner, tror osv, om en bild

Analys av en bild. Du skall skriva minst en A4 sida med egna ord, och försöka att beskriva hur du ser på bilden. Använd med fördel ett Word dokument där du kan redigera text enkelt klippa och klistra in bild.

 

Detta är bilden du skall arbeta med besvara följande frågor:

 

 
 
 
 
 

 Till din hjälp har jag skrivit upp en del frågor här nere som du kan besvara, det betyder att detta är hjälpande frågor som när de besvarats kan ha gett dig frågor-svar så att du kan skriva en berättelse om vad du tycker om bilden.

 

 

  • 1.     Vad föreställer motivet?
  • 2.     Vilken tid är det?
  • 3.     Ute eller inne?
  • 4.     Vilken känsla får du när du ser på motivet? Känslan av glädje, sorg……..
  • 5.     Skriv ner  dina funderingar runt bilden, kanske om saker du inte kan se direkt i bilden, men som kan ha skapat           bilden.
  • 6.     Vilket material kan ha använts för att skapa bilden? 
  • 7.     Har bildskaparen använt sig av speciella effekter, ex olika skuggverkningar eller färg nyanser?

 

 

Redovisa  en text /berättelse (ca A4 papper  långt) om bilden.

Du skall alltså skriva med egna ord vad du tycker och känner

 

 

Betyg:

 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildanalys

9. Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

10. Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas

11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

Detta är de kriterier som skolverket har gällande bildanalys, förutom detta tittar jag  som lärare på ditt genomförande är det en sammanhängande berättelse med egna ord.  Har du och kan skriva ner dina tolkningar av bilden även sådan som man inte helt ser utan mer kan ana.

Bildanalys nr 1

0 Läs mer >>
 

 

 

    Internet konsthistoria

 

För att kunna besvara frågorna skall du använda dator som är Internet uppkopplad.

 

 

Den första adressen går till en samling av de flesta konstnärer i världen, de står uppräknade till vänster i bilden. Klick på den konstnär du vill veta något om . Där hittar du även konstnärens tavlor.

 

http://www.artchive.com

 

 

Adressen under denna text går till Louvren i Paris, du hittar de flesta konstnärer och deras verk. Klicka på det ord eller den konstnär du söker, du kan även här se tavlorna.

 

 

 

http://www.ibiblio.org/wm/paint

 

OBS Bägge sidorna är skrivna på engelska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Vad är en ISM
  2. När levde Picasso?
  3. Vilket land kom han ifrån?
  4. Vad hette Ismen som han blev berömd för och som han målade i?
  5. Leonardo da Vinci vilket land kom han ifrån?
  6. Varför är tavlan MonaLisa så berömd? 
  7. Förutom att vara en duktig konstnär var Leonardo berömd för att kunna något annat vad?
  8. Michelangelo när levde han?
  9.  Vilket land kom han ifrån?
  10.  Han målade i en kyrka tillsammans med Leonardo vad hette kyrkan?
  11.  Vincent van Gogh när levde han?
  12.  Vilket land kom han ifrån?
  13.  Vilken ISM målade han i?
  14. Han målade en sorts blommor som han var väldigt förtjust i vilka blommor var det?
  15.  Hur många tavlor sålde han medan han levde?
  16.  Rembrandt när levde han?
  17.  Vilket land kom han ifrån? 
  18.   Han kallades ofta för ”ljustets mästare” Varför?
  19. Titta på tavlan ”Tulps  anatomi lektion ( the anatomy lecture of dr Nicholas Tulp) varifrån kommer ljuset?               (För denna tavlan fungerar den andra adressen klicka på konstverk Before 1639)
  20.  Surrealism = overklig, i den stilen målade Salvador Dalí, när levde han?
  21. Vilket land kom han ifrån?
  22. Hur många klockor finns det i bilden ” Minnets evighet” ( Persistence of Memory) som Dalí målat?
  1. Reneé Magritte målade också surrealistiskt, ett av hans verk heter ”Golconde”. Vad är det som regnar ner från himmelen på den tavlan?
  1. Expressionism= att uttrycka sig. Edvard Munch var en berömd expressionistisk målare. Vilket land kom han ifrån?
  1. Skriet heter en av hans tavlor vad föreställer tavlan/den?

 

  1. Mondrian gjorde olika färgkompositioner på sina tavlor. Titta lite på hans konst f.o.m. 1921 och framåt, försök att beskriva något utmärkande i hans tavlor.
  2. Andy Warhol kommer från USA han blev berömd bla för att han avbildade en konsrevburk 1965. Vad var det i konservburken?
  1. 1964 avbildade han en världsberömd kvinnlig filmstjärna vem?
 

Impressionismen= Intryck av verkligheten just nu.

 

  1. Manet målade en tavla som heter frukost i det gröna. Vad har damerna för kläder på sig? På den tavlan.
  1. Monet målade något som flöt i dammen vad var det? 
  1. Vilken ISM målade Monet i?
  1. Renoir hette en konstnär som målade impressionistiskt, men vad hette han i förnamn? 
  1. Han målade en tavla 1881 som heter ”The luncheon of a boating party” Hur många människor finns det på tavlan? Och hur många hundar finns det på tavlan?
  1. När levda Renoir?
 
 
 
  
 

Konsthistoria uppgift

0 Läs mer >>

Hur man ställer sina skor är ganska personligt, en del sparkar av sig skorna så att de alltid ligger upp och ner, en del ställer skorna med tåspetsarna inåt en del med tåspetsarna utåt. Hur gör du??

Sätt dig ner och studera vilka som helst av  dina skor. Hur ser de ut försök att tänka dig dem i svartvitt du skall rita av dem och  skugga.

Var är de mörkare partierna de skall vara skuggade de ljusare skall vara oskuggade.

Tips: kisa med ögonen så ser du bättre de ljusare /mörkare partierna.

Skuggan på föremålet heter självskugga ( mörkare partier på skon i detta fallet)

Skuggan som faller ut från skon heter slagskugga

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

8-)

 

 




 

 

Hemuppgift rita dina ...

0 Läs mer >>

Olika tekniker olika redskap

Penslar 

 

 

 

 

Pensel: det finns en  mängd olika penslar det som är gemensamt för dem är ställ aldrig en pensel med håren neråt och skölj dem alltid i kallt vatten-

Penslar kan man dela in i 2 olika grupper.

Flata penslar= Lite hårdare passar till ex oljefärg, acryklfärg och annan färg som är lite fastare i koncistensen. Penslarna finns i lite olika bredder.

Runda penslar finns i olika storlekar allt ifrån nr 1 som är en mycket liten pensel till nr 12 som är en tjock pensel.

Du skall ALLTID ha ett kladdpapper bredvid så att du vet vilken nyans du blandat till samt du kan även se vilken konsistens på färg du har i penseln blött eller torrt färg kanske lagom .

En tjock pensel har en fin spets så du kan göra väldigt fina linjer även med en tjock pensel, men en tjock pensel håller mer färg än en liten tunn pensel om du har blandat till en speciell nyans.

En pensle rengörs ALLTID i kallt vatten., för själva håren i penseln är förutom att vara inklämda i enmetall hylsa i ena änden av ett skaft dessutom vara fast limmat det betyder oftast att limmet löses upp om du använder varmt vatten.

Materialkunskap

0 Läs mer >>
 
 
Grundfärgena är tre st det är gul,röd,blå. Av dessa tre färger kan du göra alla andra nyanser, men du måste ha dessa tre färger. Svart är en blandningg av  alla tre grundfärgerna ihop, proportionerligt. Vit är egentligen ingen färg utan ett utfyllnadsmedel 

 

 

Nyanser i färg får du genom att blanda, olika färger sinsemellan. Nyans kan även kallas schattering. 

 

 

 

 

En liten länk som handlar just om färg

Färg