0 Läs mer >>

 

 

Du lägger ihop eller tar bort information och ändrar därigenom budskapet i bilden, så att bilden passar till texten.  

 

                                                                                            
                            
 
 
 
  Lägga  ihop i lager

 

 1.  Sagan om ”Rödluvan och vargen”.                                         2.     Sången "Nu har vi ljus här i vått hus.
 Lägg ihop varg+skog.                                                                       Lägg ihop rum/bord+ljus i ljusstake
 
 
 
3. Sången "Mors lilla Olle i skogen gick                                          4.  Sagan om  "Pippi Långstrump"                                        
Lägg ihop pojke+skog                                                                      Lägg ihop Pippi långstrump + trädgård
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
Tabort (redigera bort) personer /saker

1. Ta bort  flygplan så du har en tom flygplats.                  

 

 

2.   Ta bort maten på bordet så det ser ut som        

               folk sitter  och väntar på mat

 

    

3.  Ta bort alla ankorna i dammen så du har en tom damm.    

 

4. Tabort alla träden i en trädgård

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Extra uppgift

 

Välj en skogsbild,

  1. tabort några träd,
  2. lägg in älvor 

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BETYG

Varför gör du detta??    Vad är det jag bedömer??   Som du ser är det rätt mycket jag tittar på.

 

Bildframställning

  •  Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
  •  Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande
  •  Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer
  •  Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder 5. Presentationer av eget bildskapande 6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Redskap för bildframställning

  •  Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
  • . Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

  •  Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

 

  •  Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut

 

 

 

Ändra budskap digi...