Bild är ett språk som alla på hela jorden kan förstå.
Alla uppgifter är baserade på skolverkets kriterier för olika betyg.( under länkar hittar du direktlänkar till skolverkets filmer om ämnet samt betygsbedömningar/kriterier
Det tog många år att göra denna bloggen alla inlägg har direkt koppling till elevernas behov. Jag har gått i pension, men bloggen får leva kvar, för den är bra, men det kommer inga fler inlägg.
Arbeta två och två ev fler om det behövsDu skall titta på bilderna härunder välja en bild sätta dig i den posen/ställningen, ev ha någon detalj/sak med som fanns på ursprungsbilden.
Din kompis skall ta ett foto.Mobil eller kamera!?
Sedan gör ni samma sak igen fast, med ombytta roller.Maila de två fotona till mig, så skriver jag ut eller något liknande
Ta reda på så mycket du kan om ursprungsbilden du skall kunna berätta lite kort om din bild som du valt
Kolla även här en liten film om hur man gör en bildanalys från mediateket i skolan
Detta är varför ni gör en bildanalys och vad det är jag som lärare skall bedöma.
Bildanalys
Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.
Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Du har målat bas uppgiften i akvarellmålning. Nu har du så mycket kunskap att du kan fortsätta själv. Som inspiration skalldu få se en lten film om Falsterbo, i filmen visas en massa olika bra bilder som du kan ha som inspspiration
Tejpa upp ditt papper, använd stor skål för vattnet, använd kladdpapper och stor pensel.
All färg som målas i vått sprider ut sig.
All färg på torrt underlag ligger kvar där du målade
Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.
Använd en stoooor skål/bytta/burk/hink för vatten. Vattnet blir inte lika fort smutsigt
Kladdpapper och torkpapper/trasa/fuktig svamp.... med kladdpapper ser du vad du har på penseln.
Använd en stor rund akvarellpensel. Med spetsen kan du måla tunna linjer, en stor pensel håller mer färg.
Tejpa upp ditt papper runt hela kanterna, för att pappret inte skall skrynka sig när det blir blött.
All färg som målas i vått sprider ut sig.
All färg på torrt underlag ligger kvar där du målade
Den första filmen visar när jag målar trots att höger hand var helt obrukbar, detta bevisar att det faktiskt är ganska enkel, bara man kan en del knep.
Såhär gör du
Vattna och måla Rosalila himmel i en trekant
Vattna och måla resten av papperet gulbrun som mark
Gör gröna ploppar i en rad tvärs över mitten.
Fylli nederkanten av det gröna med mörkare linjer/ färg
Dra två tjockare linjer av gråbrun blandning som stammar och grenar måla ev kvistar med fineliner
Dutta gröna små runda ploppar som löv, dra samma gröna färg som små streck längst ner på papperet så har du gjort lite gräs.
Välj ut vad du vill visa klipp/skär bort det du inte vill ha, sätt en ram runt.
Samma sak igen. Bara för att bevisa att grunden är densamma, kan du det kan du måla allt.
Ett litet exempel på hur man använder blöt färg på samma sätt för att måla föremål. Alltså färg fyter ut och blandar sig i vatten.
Din uppgift är att måla ett landskap använd den första filmen som utgångspunkt.
VARFÖR GÖR DU DETTA? Såhär säger skolverket om ditt bildbetyg
Jag som lärare tittar på de olika punkterna nedan.
Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.
I årskurs 4–6 . ( längre ner även åk 7-9 )
BILDFRAMSTÄLLNING
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
REDSKAP FÖR BILDFRAMSTÄLLNING
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
BILDANALYS
Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Det är du som skall behärska färgen, inte tvärtom. (Lite som att gå ut med hunden.)
Du bestämmer var ni skall gå, inte hunden. "Gå fot" betyder att hunden skall vara där du bestämmer,
samma som med färgen den skall stanna där du vill att den skall vara.
För att lyckas några enkla råd
Klistra upp ditt papper på en skiva, baksida av ett block,wellpappa ,etc, etc.......
Allt papper töjer sig när det blir blött! Sitter det inte fast, skrynklar det sig fritt. Du känner nog igen pappret härunder
Svårt att hålla rätt på färgen som rinner hit och dit på ett skrynklig papper.
Akvarellfärg eller vattenfärg kan målas med mycket vatten! Sk Lavering eller vått i vått teknik. All färg flyter runt i vatten och blandar sig med varann, det sprider ut sig om man målar på ett fuktigt underlag.