0 Läs mer >>
 
 
 Lätt solnedgång
 
 
 
Börja med att se filmen
 
 
 
  • Börja med att tejpa upp ditt målarpapper på exmpelvis en kartong eller använd ett akvarellblock

  • Vattna papperet dvs pensla på rent vatten så att det blir stora pölar av vatten på papperet.

  • Lägg på färg och låt det rinna ihop så att du får en fin bakgrund.

  • Låt det torka.

  • Måla svarta siluetter av ex båtar,träd, människor,berg,fåglar, glassar, frukt, glas, katter.................
 
 
 Detta tittar jag på för betyg:
 

Bildframställning

 

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till text.
  • Presentationer och utvärderingar av eget bildskapande.

 

Redskap för bildframställning

 

  • Material, verktyg och tekniker. Hur dessa kan användas för bestämda syften i två- och tredimensionella bilder.
  • Bildkomposition. Skapa rumslighet med hjälp av linjer, för- och bakgrund.

 

 

Ämnesspecifika begrepp

 

  • Ord, begrepp och symboler inom ämnet bild, till exempel för att samtala om bilder och utvärdera arbetsprocesser.

 

superlätt solnedgång

0 Läs mer >>
 
 
 
 
 
 
 
Betyg! Vad säger skolverket
 
Detta tittar jag på för betyg:
 

Bildframställning

 

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till text.
  • Presentationer och utvärderingar av eget bildskapande.

 

Redskap för bildframställning

 

  • Material, verktyg och tekniker. Hur dessa kan användas för bestämda syften i två- och tredimensionella bilder.
  • Bildkomposition. Skapa rumslighet med hjälp av linjer, för- och bakgrund.

 

Ämnesspecifika begrepp

 

  • Ord, begrepp och symboler inom ämnet bild, till exempel för att samtala om bilder och utvärdera arbetsprocesser.

 

 
 

pappers blomma

0 Läs mer >>
 
 
 
 
Pappersrosor
 
 
Detta tittar jag på för betyg:
 

Bildframställning

 

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till text.
  • Presentationer och utvärderingar av eget bildskapande.

 

Redskap för bildframställning

 

  • Material, verktyg och tekniker. Hur dessa kan användas för bestämda syften i två- och tredimensionella bilder.
  • Bildkomposition. Skapa rumslighet med hjälp av linjer, för- och bakgrund.

 

 

Ämnesspecifika begrepp

 

  • Ord, begrepp och symboler inom ämnet bild, till exempel för att samtala om bilder och utvärdera arbetsprocesser.

 

pappers ros

0 Läs mer >>
 
 
 
  
 
 
 Betyg vad säger skolverket
 
Detta tittar jag på för betyg:
 

Bildframställning

 

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till text.
  • Presentationer och utvärderingar av eget bildskapande.

 

Redskap för bildframställning

 

  • Material, verktyg och tekniker. Hur dessa kan användas för bestämda syften i två- och tredimensionella bilder.
  • Bildkomposition. Skapa rumslighet med hjälp av linjer, för- och bakgrund.

 

 

 

Ämnesspecifika begrepp

 

  • Ord, begrepp och symboler inom ämnet bild, till exempel för att samtala om bilder och utvärdera arbetsprocesser.

 

 
 

pappersrulle blommor

0 Läs mer >>
 
 
 
 
 Betyg i särskolan
 
 
Över alla skolor i Sverige styr skolverket de bestämmer vad man skall kunna för att få ett visst betyg .
I ämnet bild ser jag som lärare,  på hur väl du utför en uppgift och på hur du hnterar olika material, samt om du har egna ideér och hur pass noggrann du är
 
 
 
 
 
 
 Detta säger skolverket och det är vad jag som bildlärare tittar på
 

Bildframställning

 

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till text.
  • Kombinationer av bild, ljud och text, till exempel serier och film.
  • Fotografering och filmande. Hur foto och film kan redigeras med hjälp av digital teknik.
  • Presentationer och utvärderingar av eget bildskapande.

 

Redskap för bildframställning

 

  • Material, verktyg och tekniker. Hur dessa kan användas för bestämda syften i två- och tredimensionella bilder.
  • Bildkomposition. Skapa rumslighet med hjälp av linjer, för- och bakgrund.

 

Bildanalys

 

  • Bilder som behandlar frågor om identitet, kön, sexualitet, etnicitet och maktrelationer. Vilket budskap de förmedlar och vilken påverkan de kan ha.
  • Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur. Några historiska och samtida bilduttryck och stilar.
  • Några internationella konstnärer och deras verk.

 

Ämnesspecifika begrepp

 

  • Ord, begrepp och symboler inom ämnet bild, till exempel för att samtala om bilder och utvärdera arbetsprocesser.

 

Grundsärskolans betyg

0 Läs mer >>
Du har redan goda kunskaper i hur akvarellfärgen fungerar. Börja med att tejpa upp ett papper på kartong eller använd akvarellblock
  1. blöt färg rinner ihop.
  2. Torr färg stannar där du målat den.
Du skall få se en del korta filmer från you tube som visar hur man målar  dimma, en solnedgång eller himmlar med olika  siluettmotiv (helt svarta).  skogar och berg träd och buskar är egentligen bara krafs på papperet man har ritar"rytmen" av hur det ser ut.
Som du ser  börjar alla målningar med bakgrunden och det ser inte mycket ut för världen, bara en massa färg som liknar mest ingenting, men sedan  när bakgrunden torkat, börjar man lägga på detlaljerna och vips så har du gjort en målning.
 
 
Du bestämmer hur din akvarell skall se ut.  Det finns bara 2 regler kommer du ihåg dem så klarar du av det.
 
 
  1. Blöt färg rinner ihop.
  2. Torr färg stannar där du målat den.
 
Dis
 
 
 
 Sak  och natur i solnedgång
 
 
 
 Solnedgång
 
 
 
 
 
 Dimma
 
 
 
 
Solnedgång
 
 
 
 
Blöt sand
 
 
 
 
 
Varför gör  du detta ?eller betyg!
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns det centrala innehållet

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

 

 Presentationer av eget bildskapande 6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Redskap för bildframställning

 Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

 Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

 budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas

 Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut

Du målar akvarell

0 Läs mer >>
 

Rita av mönster

Uppvärming att öva sig att se och träna, träna, träna att rita det du ser.

( efter en idé på lektionsbanken)

 Vi  lägger tid  ( 5 min)  ofta på något vi kallar uppvärmning.

Allt för att träna upp sin förmåga mellan öga hand. Alla konstnärer “ritar av”, det kan vara människor, miljöer eller bilder från det undermedvetna. Vi tränar även att skissa, vara lätt på handen. varje övning tar ca 5 min  det är ju bara en uppvärmining

( korten  nedan kan man klicka på och skriva ut)

Du börjar på level 1rita av   exakt det du ser i den tomma rutan bredvid. 
 
 
 
 
Level 2 rita av exakt det du ser i den tomma rutan bredvid ( det finns extra rutor ifall det blir fel)
 
 
 
 
Level 3 Rita av exakt det du ser i de tomma rutorna
 

Varför? Gör vi detta?

Denna övning är bara till för dig inget annat, du övar din förmåga att kunna se, återge samt koncentrera dig

Uppvärmning.

0 Läs mer >>
Du skall tillverka en pärm av ett stort papper för  att samla alla dina alster färdiga och de som inte är färdiga, så att du vet var du har det.
följ anvisningarna här nedanför.
 
 
Såhär gör du
 
 
 
 
 
 
 
 
(I uppgiftspärmen i salen finns denna uppgift med betygskriterier Där det står vad du skall göra för ett visst betyg.)
 
 
 Lite hjälp på traven några exempel
 
  •  



  • Centrera namnet använd  fingrarna hur många bokstäver har ditt namn? den mittersta bokstaven skall vara i mitten av pärmen
 
  • Dubbla stora bokstäver tejpa ihop två pennor 
 
 
 
  • Hjälplinjer skall vara två st för att få en text med alla bokstäver lika stora en hjälplinje skall ritas tunnt så att den kan suddas bort ( du får alltså minuspoäng om du har karvat in den i pappret så den inte går att sudda bort!)
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

 

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

 Presentationer av eget bildskapande 

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

 Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Vad ger din bild uttryck för? 

Förutom detta tittar jag även på om du ex  kan blanda olika nyanser suddar ut hjälplinjer kan centrera,  kan skriva stort med dubbla bokstäver, om din pärm är färgglad och har målats med stor fantasi och nogrannhet

Pärm