Varför gör vi detta?
- skapa bilder med olika verktyg, tekniker och material,
- jämföra och reflektera över bilder,
- undersöka bilder och värdera deras syften, och
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.
Varma och kalla färge...
I årskurs 7–9 i bild
Bildframställning
- Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
- Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
- Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer.
- Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
- Presentationer av eget bildskapande.
- Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
I årskurs 7–9 i slöjd
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.
Slöjdens arbetsprocesser
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Slöjden i samhället
- Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
träslöjd och bild
Bildanalys för mindre...
Liten Mandala på lite...
Dubbel teckna
Analys av en bild. Du skall skriva minst en A4 sida med egna ord, och försöka att beskriva hur du ser på bilden. Använd med fördel ett Word dokument där du kan redigera text enkelt klippa och klistra in bild.
Detta är bilden du skall arbeta med besvara följande frågor
Till din hjälp har jag skrivit upp en del frågor här nere som du kan besvara, det betyder att detta är hjälpande frågor som när de besvarats kan ha gett dig svar , så att du kan skriva en berättelse om vad du tycker om bilden.
Sätt ord på det du ser i bilden:
- Jag ser…
- Jag ser färgen…
- Bilden föreställer…
- Jag ser en/ett…
- Jag ser dessa detaljer…
Sätt ord på det du inte ser:
- Jag ser inte…
- Det finns inget…
- Om jag hade funnits i bilden hade jag varit detta…
Sätt ord på det du tror omger det som bilden visar:
- Jag tänker mig att…
- Jag tror att den som målat bilden sitter…
- Jag ser att årstiden är denna för att…
- Andra ledtrådar jag får är att…
- Jag har varit på en liknande plats…
- Relationen mellan personerna på bilden är…
Sätt ord på känslor:
- Jag tror personerna är glada/arga/besvikna för att…
- Hur ser du ut när du känner likadant?
- Vilken känsla ger bilden dig?
- Sakerna i bilden ger de samma eller olika känslor?
- Om jag hade funnits i bilden hade jag varit…
Sätt ord på bildskaparens budskap:
- Jag tror den som har gjort bilden har påverkats av…
- Jag trorden som har gjort bilden vill få oss att…
- Jag tror den som har gjort bilden inspirerats av…
Redovisa en text /berättelse (ca A4 papper långt) om bilden.
Du skall alltså skriva med egna ord vad du tycker och känner
I årskurs 4–6
Bildframställning
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
- Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
- Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
Redskap för bildframställning
- Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
- Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
Bildanalys
- Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
- Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.