0 Läs mer >>

 

Vykort

 

 

Svart vit uppgift pennan olika svärta/mjukhet

 

 

Du skall utgå från ett svartvitt fotoexempel. Rita av det exakt och återge förhållande nära –längre bort genom att atnvända olika valörer av svärta.

För att du skall lyckas gör vi så att du skall förvirra hjärnan, så att du ritar vad du ser, inte vad du vet.

Vänd motivet du ritar av upp och ner. Du har nu större chans att lyckas att göra en exakt kopia!

Använd ett A3 papper du kan kladda hur mycket du vill, för det är bara en liten del som är din bild som sedan klipps ut. Börja ALLTID med himmel. Du kan mäta och markera för att underlätta ex var är horisonten var är grenen osv. Du kan ta bort svärta med sudd men v'ädigt försiktigt. Bara ett drag åt gången rengör på ett papper bredvid sudda en ett nytt drag, rengör, nytt drag, rengör...... Svärtan fastnar på suddet och smetar ut din teckninga annars. När du är klar spraya fixativ över bilden men det måste du göra ute, bilden skall inte bli blöt. (Fixativ är ett tunnt lager plast som skyddar din bild så den inte smetas ut)

 

Uppgiften i bilder

  1. Rita en ram efter hur stor din bild är, på ditt A3 papper varken större eller mindre utan exakt. Mät ut med en linjal och markera ex horisont, träd osv
 
 
 
 
2.Stryk av svärta och börja att göra himmel med fingret, det du lämnar utan svärta blir då moln. Du kan trycka olika hårt med fingret
 
 
 
 
 
 
3.        För att inte smeta ut det du redan ritat/skuggat lägg ett papper emellan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

 

 

Pennorna är indelade efter följande:

 

 

Mjuk penna/stift                Vanlig skrivpenna                               Hårdpenna /stift

 

6B_____________________________HB_________________________________H6

                                           2½

 

 

Mjuk penna= B1-B8  har mjukt stift avger mycket svärta och smetar ut. Lämpar sig att skugga med. Använd ev en stompfer till att smeta ut.  Ju högre siffra dessto mjukare stift mjukt stift= mycket svärta

 

Vanlig penna= HB eller 2½ används till att skriva eller skissa upp rita ett motiv.

 

 

 

Hård penna=H1-8 används till att göra ritningar, detta stoift avger lite bly och linjen ser lite grå ut hur hårt man än trycker. Pennan  smetar inte ut.  Ju högre siffra dessto hårdare stift, hårt stift= lite svärta

 

 

Youtube länk att kika på       (lite sega ibörjan men slutet är alltid bra)

 

 En stompfer är hårt rullat papper, som har formen av en penna. Med en stompfer kan du hämta svärta som du tryckt av från en B penna eller ett grafitstift, sedan kan du liksom måla med den svärtan som du hämtat upp. Du kan även släta ut svärta så att det ser jämt ut. 

Du kan tillverka en enkel gratis stompfer själv genom att riva av en pappersremsa, som du sedan rullar hårt, anväd den fransiga delen, av pappersremsan som fungerar som en stompfer.

 Vill du göra en himmel ska du trycka av lite svärta sedan gnida fingertoppen i det och måla  himmel eller kanke dimma, eller en spegelblank sjö .med fingret. Trycker du hårt blir det mörkare trycker du bara lite blir det svagare grå nyans av svärta.

Knådgummi används istället för ett vanligt radergummi. Knådgummit har egenskapet att vara mjukt och man kan hantera det som häftmassa. Radera bara en (1) gång, vik  in det svarta på gnådgummit eller radera bort svärtan på ett vanligt sudigum som fastnat, innan du fortsätter att radera.

(Använd inte som häftmassa! Det innehåller lite olja så det blir fettfläckar på bilden som du häftat upp)

 

 

 

Att redovisa:

En vykort  svart vit bild med olika valörer av svärta som ger intryck av djup i bilden.

Bilden skall vara beskuren och  monterad.

(tunn vit ram och  bredare svart ram runt allt) 

 

Lycka till Lollo

 

 

 Betyg:

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildframställning

1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande 3. Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer

 5. Presentationer av eget bildskapande 

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Förutom detta tittar jag mycket på din förmåga att genom att se även göra försök till att arbeta nyanserat i olika valör av svärta. Din förmåga att därigenom skapa djup, slutgiltligen även på din presentation av den färdiga bilden är det noggrannt genomfört eller slarvigt.

svartvitt vykortsuppg...

0 Läs mer >>
 
 
 
Din uppgift är att skapa ett avstånd på minst 4 km bort till horisonten. Det skall finnas något( sak, figur, symbol osv....) med volym i förgrunden den skall ha slagskugga och självskugga.
 
 
 
  •  Kom nu ihåg att färg flyter ut och blandar sig på blött underlag.
  • Ljusast längst ner och mörkare längre upp på papperet. 
  • Himmelen med ulltussmoln gör du med hjälp av massor av vatten.
  • Börja måla de stora ytorna först, sedan detaljer.
  • Slagskuggan underlagets färg+ liiiiite svart, en slagskugga tonas inte.
  • Självskugga skuggan på själva föremålet, ka tonas, dvs vara mörkare och ljusare.
 
 
Betyg:
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

 

Bildframställning

 

2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande

5. Presentationer av eget bildskapande

 

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

 Förutom detta tittar jag mycket på skuggteknik hur du lyckas att skapa en illusion av djup genom färgpålägg, jag tittar även på nyanser av färg, och noggrannheten i ditt måleri

Grejen på mitten ( fä...

0 Läs mer >>
Du skall under en given tid som lärare ger dig muntligt göra ett eget kompendie/häfte om en berömd person
 
Betyg:
Centralt innehåll i bild årskurs 7–9 Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna  som numrerad lista, som ingår i uppgiften 
 
2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande
3. Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer
4. Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder
5. Presentationer av eget bildskapande
6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang. Redskap för bildframställning
7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
 
Förutom detta tittar jag även på layout och noggrannhet/engagemang i genomförandet
 

Kompendie om en beröm...

0 Läs mer >>
Detta är konkret (alltså ett måste) vad jag som bildlärare måste göra uppgifterna efter och vad jag skall bedöma, till detta kommer då krav på att jag skall bedömma din process och framsteg samt egna reflektioner.
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista, 

Bildframställning

1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande

3. Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer

4. Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder 5. Presentationer av eget bildskapande 6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

9. Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

10. Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas

11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut

BETYG I BILDÄMNET!?