0 Läs mer >>
 

Rita av mönster

Uppvärming att öva sig att se och träna, träna, träna att rita det du ser.

( efter en idé på lektionsbanken)

 Vi  lägger tid  ( 5 min)  ofta på något vi kallar uppvärmning.

Allt för att träna upp sin förmåga mellan öga hand. Alla konstnärer “ritar av”, det kan vara människor, miljöer eller bilder från det undermedvetna. Vi tränar även att skissa, vara lätt på handen. varje övning tar ca 5 min  det är ju bara en uppvärmining

( korten  nedan kan man klicka på och skriva ut)

Du börjar på level 1rita av   exakt det du ser i den tomma rutan bredvid. 
 
 
 
 
Level 2 rita av exakt det du ser i den tomma rutan bredvid ( det finns extra rutor ifall det blir fel)
 
 
 
 
Level 3 Rita av exakt det du ser i de tomma rutorna
 

Varför? Gör vi detta?

Denna övning är bara till för dig inget annat, du övar din förmåga att kunna se, återge samt koncentrera dig

Uppvärmning.

0 Läs mer >>
Du skall tillverka en pärm av ett stort papper för  att samla alla dina alster färdiga och de som inte är färdiga, så att du vet var du har det.
följ anvisningarna här nedanför.
 
(I uppgiftspärmen i salen finns denna uppgift med betygskriterier Där det står vad du skall göra för ett visst betyg.)
  •   Centrera namnet använd  fingrarna hur många bokstäver har ditt namn? den mittersta bokstaven skall vara i mitten av pärmen
 
  • Dubbla stora bokstäver tejpa ihop två pennor 
 
 
 
  • Hjälplinjer skall vara två st för att få en text med alla bokstäver lika stora en hjälplinje skall ritas tunnt så att den kan suddas bort ( du får alltså minuspoäng om du har karvat in den i pappret så den inte går att sudda bort!)
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

 

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

 Presentationer av eget bildskapande 

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

 Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Vad ger din bild uttryck för? 

Förutom detta tittar jag även på om du ex  kan blanda olika nyanser suddar ut hjälplinjer kan centrera,  kan skriva stort med dubbla bokstäver, om din pärm är färgglad och har målats med stor fantasi och nogrannhet

Pärm

0 Läs mer >>
Du skall måla bilden du fick av läraren med hjälp av grundfärgerna som är tre st samt vitt och svart.
Av dessa tre grundfärger kan du blanda till alla färger du kan tänka dig. Nu skall du blanda de fulaste äckligaste färgkombinationerna och mönster du kan tänka dig.  Detta är inte lätt! Här kommer lite exempel
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta  är  varför du gör det jag tittar på: vad du kan , hur du behandlar materialet, hur du väljer/tänker och hur du utför uppgiften
 

Centralt innehåll i bild 

 

Bildframställning

eget bildskapande, till exempel i installationer

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

 Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

 

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

 

Fulaste färgen.

0 Läs mer >>
 
 
 
 
 
 
 
 
Enkla, snabba men snygga uppgifter du behöver bara penna och papper
 
 
 
Metallväv eller?
 
 
 
 
 
 
Veckat
 
 
 
 
Ett rep
 
 
 
I just denna uppgiften är det lite mer en uppgift bara för.....
 
 
Men nedan finner du lite av vad man kan hitta  för betyg i uppgiften
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista, 

Bildframställning

1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

Redskap för bildframställning

7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

 

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 
 
 

Enkla svartvita up...

0 Läs mer >>
 
 
Detta var ett exempel för hur man gör ute, nu skall vi titta på et exempel på hur man gör inne
 
 
 
 
 
Här en massa youtube förslag om hur man ritar och vad man kan rita med ett 1-punktsperspektiv lite ideér
 
 

1-punkts perspekti...

0 Läs mer >>
Först ska du se en film på youtube om hur man gör.
Det är en massa kuber, kuber och åter kuber
 
 
 
Du gör samma sak hela tiden drar en linje till höger punkt eller vänster punkt, från mittstrecket
 
 
 
Här en liten film om bara ett hus dvs en kub
 
Steg för steg  hur du gör ett hus, räknar ut mitten på det som är snett och delar för att göra ex ett tak. OBS det är på danska men du förstår nog.
 
Nu över till din uppgift:
Du skall göra ett 2 punktsperspektiv. Du bestämmer om det skall vara många kuber/hus eller bra ett hus/en kub.
Det skall finnas fönster och dörr.
En sida är skuggad.
 
 
Detta är vad jag tittar på i denna uppgiften.

Bildframställning

 

 

Redskap för bildframställning

 

 

Naturligtvis ser jag även på nogrannheten samt din fantasi,  och engagemang, vad finns det på bilden har du ex beskurit din bild är den snyggt presenterad? Har du tagit dig tid för att presentera ett fint slutresultat?

kuber eller 2 punk...

0 Läs mer >>
En parafras ären omgjord bild av ett konstverk.
Kolla filmen så får du förklarat, vad det är.
 
 
 
 
 

parafras

0 Läs mer >>

Bildanalys hur man...

0 Läs mer >>
Du bestämmer vad det är du vill visa! En målning kan beskäras i flera bilder om du vill, eller bara som en bild.Det är du som bestämmer!
Ett exempel här ser du hela bilden
(som egentligen är ett montage i sig)
 
Om du vill kan du göra flera mindre bilder.
Du väljer
 
 
Några tips när du väljer:
 
Använd beskärningsramar eller papper för att flytta runt och välja ut hur stor din/a bilder skall bli.
Sätt markeringar i form av L i hörnen, skär efter dessa markeringar.
Ta inte bort för mycket ovanför ex himmel osv.. det upplevs snålt och som att det inte finns riktigt plats.
När du sedan monterar en ram skall alla sidor vara lika breda, ev skall bottendelen av ramen vara bredare.
 
Varför bredare nertill??? Jo det är en psykologisk effekt, det upplevs lite som att bilden ramlar ur ramen om inte den är lite tjockare/bredare

Beskära och monter...

0 Läs mer >>
Du har målat bas uppgiften i akvarellmålning. Nu har du så mycket kunskap att du kan fortsätta själv. Som inspiration skalldu få se en lten film om Falsterbo, i filmen visas en massa olika bra bilder som du kan ha som inspspiration
 
 
Tejpa upp ditt papper, använd stor skål för vattnet, använd kladdpapper och stor pensel.
All färg som målas i vått sprider ut sig.
All färg på torrt underlag ligger kvar där du målade
 
 
 
 
 
 
 
 

I årskurs 7-9

Bildframställning

 

 

Redskap för bildframställning

 

 

Bildanalys

 

 

Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som  skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja  för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.

 
 
 
 

Måla akvarell forts

0 Läs mer >>
Några tips och råd innan du börjar.
Använd en stoooor skål/bytta/burk/hink för vatten. Vattnet blir inte lika fort smutsigt
Kladdpapper och torkpapper/trasa/fuktig svamp.... med kladdpapper ser du vad du har på penseln.
Använd en stor rund akvarellpensel. Med spetsen kan du måla tunna linjer, en stor pensel håller mer färg.
Tejpa upp ditt papper runt hela kanterna, för att pappret inte skall skrynka sig när det blir blött.
All färg som målas i vått sprider ut sig.
All färg på torrt underlag ligger kvar där du målade
 
Den första filmen visar när jag målar trots att höger hand var helt obrukbar, detta bevisar att det faktiskt är ganska enkel, bara man kan en del knep.  
 
 
 Såhär gör du
  • Vattna och måla Rosalila himmel i en trekant
  • Vattna och måla  resten av papperet gulbrun som mark
  • Gör gröna ploppar i en rad tvärs över mitten.
  • Fylli nederkanten av det gröna med mörkare linjer/ färg
  • Dra två tjockare linjer av gråbrun blandning som stammar och grenar måla  ev kvistar med fineliner
  • Dutta gröna små runda ploppar som löv, dra samma gröna färg som små streck längst ner på papperet så har du gjort lite gräs.
  • Välj ut vad du vill visa klipp/skär bort det du inte vill ha, sätt en ram runt.
 
 
  
 
Samma sak igen. Bara för att bevisa att grunden är densamma, kan du det kan du måla allt.
 
 
  
 
Ett litet exempel på hur man använder blöt färg på samma sätt för att måla föremål.  Alltså färg fyter ut och blandar sig i vatten.
 
  
 
 
 
 
 Din uppgift är att måla ett landskap använd den första filmen som utgångspunkt.
 
 
 VARFÖR GÖR DU DETTA? Såhär säger skolverket
 ditt betyg och jag tittar de olika punkterna nedan förutom detta tittar jag även på nogrannhet 

I årskurs 7-9

Bildframställning

 

Redskap för bildframställning

 

 

Bildanalys

Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som  skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja  för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Måla Akvarell bas

0 Läs mer >>
Det är du som skall behärska färgen, inte tvärtom. (Lite som att gå ut med hunden.)
Du bestämmer var ni skall gå, inte hunden. "Gå fot" betyder att hunden skall vara där du bestämmer,
samma som med färgen den skall stanna där du vill att den skall vara.
För att lyckas några enkla råd
 
Klistra upp ditt papper på en skiva, baksida av ett block,wellpappa ,etc, etc.......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allt papper töjer sig när det blir blött! Sitter det inte fast, skrynklar det sig fritt. Du känner nog igen pappret härunder
 
 
 Svårt att hålla rätt på färgen som rinner hit och dit på ett skrynklig papper.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Akvarellfärg eller vattenfärg kan målas med mycket vatten! Sk Lavering eller vått i vått teknik. All färg flyter runt i vatten och blandar sig med varann, det sprider ut sig om man målar på ett fuktigt underlag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På torrt underlag sprider sig färgen inte
 
 
 
 
KLADDPAPPER            KLADDPAPPER              KLADDPAPPER          KLADDPAPPER         KLADDPAPPER    
 
 
 
Utan kladdpapper behöver du inte ens börja, så viktigt är det!!!!!!!
 

På ett kladdapper kan du:

  • kolla färgnyansen.
  • snurra penseln lite så får du en fin spets.
  • Se färgen rinnighet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man ska  kunna ställa höga krav på en akvarellpensel:

 

 

              * De ska ha kvar sin spänst

               * Spetsen ska i fuktigt   tillstånd lätt formas till en fin spets

*Den ska kunna hålla mycket vätska
 
 
 
 
 
 
 

Akvarell/vattenfär...