0 Läs mer >>
Rita en lätt påfågel, rita mösnster eller färglägg
 
 
 
 
 
 

Lätt påfågel

0 Läs mer >>
 Såhär  ungefär. tänker jag mig att färgtriangeln ser ut.
 
 
Det är en platta i mitten med de tre grundfärgerna, som ger klara färger, i mitten av plattan har man stuckit igenom en blompinne, och i ändarna av blompinnen finns en liten rund platta med vitt eller svart, 
 
 
 
 
 
Vi har 3 st grundfärger. 
 

GUL
 
 
 
 
 
RÖD
 
 
 
 
BLÅ
 
 
 
 
 
 
 
Av de här 3 grundfärgerna gul,röd och blå, kan du blanda till alla andra färger
 
 
 
Exempelvis :
Lila=röd blandat med röd och blå.  
Orange=röd blandat med gul 
 
 
Brun=Röd blandat med grön 
 
blandar man en grund färg med lite svart får man en ledsen, dyster, tråkig , tradig, färg .
exempelvis:
Lite svart blandat gul= tråkig ledsen, dyster , ful gul färg 
 
 
Lite svart blandat med grönt=Tråkig, dyste, ful grön färg 
 
 
 
Blandar man en grundfärg med vitt får man en såkallad pastellfärg.
Exempelvis:
Grön blandat med vitt= päronglass grön 
 
 
 
Röd blandat med vitt= rosa 
 
Blå blandat med vitt=babyblå 
 
 
 
Varför heter det grundfärger???? Jo det är för att de måste du ha, det går inte att blanda till dem
 

Lätt Färglära

0 Läs mer >>
 
 
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet i en lista, 

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

 

 Presentationer av eget bildskapande

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

 Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

 

Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

 Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Dessutom som lärare tittar jag på ditt sätt  när det gäller färgläggning,  som skall vara noga utförthjälplinjer, centrering, fantasifullhet och slutresultat vad är det du presenterar, jag  tittar mycket på din process i bildskapandet. 

 

Måla ditt namn i g...

0 Läs mer >>
 
 

Klotter eller dood...

0 Läs mer >>
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista, 

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

 

 Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 Dessutom tittar jag på din process i bildskapandet, noggrannhet. och fantasi.

Enkelt perspektiv

0 Läs mer >>
 Klotter  kan vara snyggt
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista, 

Bildframställning

Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande

 

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

 

Doodla bara för att

0 Läs mer >>
Grundfärgerna är 3st av dessa tre färger kan du blanda alla andra färger.
Svart är en blandning av de tre grundfärgerna.
Vitt är egentligen ett utfyllnadpulver och egentligen ingen färg, men blandas det med färg blir det enljusare variant av färgen  dv en såkallad pastellfärg.
 
 
 
 
 
 

Detta är grunden i bild du måste kunna detta och det återkommer ständigt i allt bildskapande  där färg är inblandat

 

Redskap för bildframställning

Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Färglära

0 Läs mer >>
Använd mobilen eller digitalkamera ta en bild på ditt ansikte printa ut på ett papper klipp bilden mitt itu!
Du skall nu ha en halv bild på ditt ansikte vänster halva eller högra halvan.
Den halvan som fattas skall du rita exakt som den fotograferade halvan.
Se exemplet här under
 
Bildresultat för ansikte ritat halva fotograferat halva
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildframställning

  • Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
  •  Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande
  •  Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer
  • . Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder 5. Presentationer av eget bildskapande 
 
  • Redskap för bildframställning
  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
  •  Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
 
  • Bildanalys
  •  Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap 

Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut

 

halva du ritat hal...

0 Läs mer >>

 

Kurbitsmålningens - "krusningens" historia 
Dalahästens färggranna mönster, krusningen, är en förenklad form av kurbitsmåleriet. Detta färgranna måleri utmärker sig genom överdådig detaljrikedom av blommor och blad som målades på väggar, skåp, kistor och moraklockor  och dalahästar i trakterna kring Siljan.
 
 Dalarna  är känd för att  tillverka och krusmåla mycket vackra trähästar, d v s en förenklad form av kurbits. Denna teknik tillskrivs också äran att först ha målat med tvåfärgstekniken, d v s att måla med två färger samtidigt i penseln. 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
Det börjar med vitt kladd sedan tar man en dubbelladdad pensel med färg och gör snygga kanter, lätt som en plätt, lilla köttbullsunge!
 
 
Lite idéer
 
 
 

Kurbits

0 Läs mer >>
 

Rita av mönster

Uppvärming att öva sig att se och träna, träna, träna att rita det du ser.

( efter en idé på lektionsbanken)

 Vi  lägger tid  ( 5 min)  ofta på något vi kallar uppvärmning.

Allt för att träna upp sin förmåga mellan öga hand. Alla konstnärer “ritar av”, det kan vara människor, miljöer eller bilder från det undermedvetna. Vi tränar även att skissa, vara lätt på handen. varje övning tar ca 5 min  det är ju bara en uppvärmining

( korten  nedan kan man klicka på och skriva ut)

Du börjar på level 1rita av   exakt det du ser i den tomma rutan bredvid. 
 
 
 
 
 
 
Level 2 rita av exakt det du ser i den tomma rutan bredvid ( det finns extra rutor ifall det blir fel)
 
 
 
 
Level 3 Rita av exakt det du ser i de tomma rutorna
 

 

uppvärmning.

0 Läs mer >>
Trompe l'œil (franska ’som bedrar ögat’, av tromper ’bedra’ och œil ’öga’), synvilla, eller illusionsmåleri
Här en  förklaring till vad det är
 
 
 
 
 
 

illusion måleri sk...

0 Läs mer >>
Färgpennor , blyerts, sudd, sax och ett A3 papper (alltså lite större papper)
 
Se filmen
 
 
 
 
 
 
Detta  tittar jag på för betyg:

Bildframställning

  • Presentationer och utvärderingar av eget bildskapande.

 

Redskap för bildframställning

 

  • Material, verktyg och tekniker. Hur dessa kan användas för bestämda syften i två- och tredimensionella bilder.
  • Bildkomposition. 

 

 

Ämnesspecifika begrepp

 

  • Ord, begrepp och symboler inom ämnet bild, till exempel för att samtala om bilder och utvärdera arbetsprocesser.

 

Namn figur