0 Läs mer >>
En korvgubbe är en skiss metod.. Det betyder attdu kan rita 7000 streck svagt, och sedan fylla i den linje som passar bäst. Du skall kunna sudda ut alla andra linjer utan att det  blir ritmärken på ditt papper.
Jag kallar det korvgubbe för att det är lät att komma ihåg. Vi lär oss att rita proportioner som stämmer, och att man kan lätt få olika ställningar på personen,  med hjälp av en 
Din uppgit är att rita en person  som ser ut att göra något. Var noga med att rita ut en bakgrund, annars vet man ju inte var det är. Figuren du ritar får vara gammal, ung, pojke, flicka, man ,kvinna, och du man kan vrida huvudet, man måste inte titta rakt fram. Hårat ritas från en punkt mitt fram uppe på huvudet. Rita bara konturerna inte alla hårstrå, då ser det bara ut som att man har risigt hår.
 
 
 
 

Centralt innehåll i bild 

 

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

Redskap för bildframställning

 Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

 

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut

Korvgubbe

0 Läs mer >>
Var bild har ett budskap, man har noga valt ut vad det är man skall visa på bilden. Tänk på dina egna selfies du väljer inte vilken bild du skall ha som profilbild på ex FB en bild som du ycker representerar dig bra.
 
 Kolla på en liten film om just klona och ta bort.
 
 
 
Vi skall nu titta på bilden  sandlåda  och hur du kan ändra budskapet. Här under ser du bilden, med två glada barn som leker tillsammans i sandlådan
 
Detta är bilden du skall använda spera den på din dator där du vet att du hittar den sedan namnge den "Sandlåda"
 
 
 
Öppna  PIXLR som är ett gratis bildredigerinfgsprogram på nätet.(  https://pixlr.com/editor/  )
Där väljer du öppna bild från din dator. Det skall nu se ut såhär
 
Gör nu precis som i filmen ta bort en person med hjälp av kloningsverktyget
 
Glöm inte att hålla in ctr och vänstermusknapp för att markera det du vill klona på PC
 ( På  Mac är det håll in cmd för att markera område du vill klona)
 
Vi har nu tagot bort en person och ändrat budskapetr i bilden
Detta är ett ensamt barn som leker själv i sandlådan
 
 
 
Du vet nu hur det kan gå till  att gör om egna bilder till olika budskap
 
 
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildframställning

Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande

 

Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder 5. Presentationer av eget bildskapande 6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Bildanalys

Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

 Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas

 

 Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

 

Ändra budskap geno...

0 Läs mer >>
Spara ner 2 bilder vi gör en bild av detta  genom att redigera digitalt
 
 
  • Börja med att googla badstrand, döp den till "Badstrand"  och spara den på din dator.
  • Googla sedan anka och  döp den till "anka" , spara den på samma ställe som badstranden, på din dator. Vitsen är att DU skall veta var du sparade så at du lätt kan komma åt det.
 
  • Googla:    PIXLR      det ser ut så här
  •  Välj "Öppna en bild från din dator"
 
 
Vi ska nu lägga ihop 2 olika bilder till en
 
  •  öppna bilden  "Badstrand"  
 
  • Gå uppi ARKIV och öppna bilden "anka", använd lassot och markera ankan, klipp ut i redigera  kvar har du en bild med en vit fläck i där ankan varit, stäng bilden utan att spara.
 
  • Ställ markören på badstrands bilden och gå upp till REDIGERA klistra in.
 
  • Du har nu en badstrand med en jättestor anka på, gå upp i REDIGERA och välj free transform minska ankan till lagom storlek,  genom att dra i handtagen till önskad storlek, när du är nöjd  välj markör/pil i verkytygs fältet/lådan, du kommer nu att få frågan om du vill behålla detta  välj JA
  • innan du sparar gå till LAGER sammanfoga alla lager
 
  •  Gå till ARKIV och spara som spara bilden i din dator på valfri plats, bilden skall sparas med ändelsen jpg 
 
Exempel.        Exempel               Exempel.                  Exempel.        Exempel               Exempel
Badstrand
 
 
 
 
 
 
 
 
Anka
 
 
 
 
 
Så här kan  det se ut när du är klar, om man avänt dessa bilderna
 Badstrand+ Anka
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder 5. Presentationer av eget bildskapande 6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Bildanalys

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Digitalbildredigering

0 Läs mer >>
Börja med att kika på filmen.
 
 
 
Du behöver bara papper och penna du väljer färger själv,
 
 
Vill du färga efteråt, eller vill du göra prickarna  i färger från början?

Prick till prick

0 Läs mer >>
Rita en lätt påfågel, rita mösnster eller färglägg
 
 
 
 
 
 

Lätt påfågel

0 Läs mer >>
 Såhär  ungefär. tänker jag mig att färgtriangeln ser ut.
 
 
Det är en platta i mitten med de tre grundfärgerna, som ger klara färger, i mitten av plattan har man stuckit igenom en blompinne, och i ändarna av blompinnen finns en liten rund platta med vitt eller svart, 
 
 
 
 
 
Vi har 3 st grundfärger. 
 

GUL
 
 
 
 
 
RÖD
 
 
 
 
BLÅ
 
 
 
 
 
 
 
Av de här 3 grundfärgerna gul,röd och blå, kan du blanda till alla andra färger
 
 
 
Exempelvis :
Lila=röd blandat med röd och blå.  
Orange=röd blandat med gul 
 
 
Brun=Röd blandat med grön 
 
blandar man en grund färg med lite svart får man en ledsen, dyster, tråkig , tradig, färg .
exempelvis:
Lite svart blandat gul= tråkig ledsen, dyster , ful gul färg 
 
 
Lite svart blandat med grönt=Tråkig, dyste, ful grön färg 
 
 
 
Blandar man en grundfärg med vitt får man en såkallad pastellfärg.
Exempelvis:
Grön blandat med vitt= päronglass grön 
 
 
 
Röd blandat med vitt= rosa 
 
Blå blandat med vitt=babyblå 
 
 
 
Varför heter det grundfärger???? Jo det är för att de måste du ha, det går inte att blanda till dem
 

Lätt Färglära

0 Läs mer >>
 
 
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet i en lista, 

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

 

 Presentationer av eget bildskapande

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

 Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas

 

Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

 Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Dessutom som lärare tittar jag på ditt sätt  när det gäller färgläggning,  som skall vara noga utförthjälplinjer, centrering, fantasifullhet och slutresultat vad är det du presenterar, jag  tittar mycket på din process i bildskapandet. 

 

Måla ditt namn i g...

0 Läs mer >>
 
 

Klotter eller dood...

0 Läs mer >>
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista, 

Bildframställning

 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

 

 Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 Dessutom tittar jag på din process i bildskapandet, noggrannhet. och fantasi.

Enkelt perspektiv

0 Läs mer >>
 Klotter  kan vara snyggt
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista, 

Bildframställning

Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser

 Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande

 

Redskap för bildframställning

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar

12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

 

Doodla bara för att

0 Läs mer >>
Grundfärgerna är 3st av dessa tre färger kan du blanda alla andra färger.
Svart är en blandning av de tre grundfärgerna.
Vitt är egentligen ett utfyllnadpulver och egentligen ingen färg, men blandas det med färg blir det enljusare variant av färgen  dv en såkallad pastellfärg.
 
 
 
 
 
 

Detta är grunden i bild du måste kunna detta och det återkommer ständigt i allt bildskapande  där färg är inblandat

 

Redskap för bildframställning

Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften

Bildanalys

Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap

 

Färglära

0 Läs mer >>
Använd mobilen eller digitalkamera ta en bild på ditt ansikte printa ut på ett papper klipp bilden mitt itu!
Du skall nu ha en halv bild på ditt ansikte vänster halva eller högra halvan.
Den halvan som fattas skall du rita exakt som den fotograferade halvan.
Se exemplet här under
 
Bildresultat för ansikte ritat halva fotograferat halva
 
 
 

Centralt innehåll i bild årskurs 7–9

Bildframställning

  • Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
  •  Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande
  •  Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer
  • . Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder 5. Presentationer av eget bildskapande 
 
  • Redskap för bildframställning
  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
  •  Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
 
  • Bildanalys
  •  Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap 

Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut

 

halva du ritat hal...