Bild är ett språk som alla på hela jorden kan förstå.
Alla uppgifter är baserade på skolverkets kriterier för olika betyg.( under länkar hittar du direktlänkar till skolverkets filmer om ämnet samt betygsbedömningar/kriterier
Kontakt! min skolmail louise.lindehoff@helsingborg.se
När man uppfann kameran i mitten av 1800 talet var det oftast så att man gick til en fotoateljé alltså en speciell butik för att bli foograferad. Man hade de finaste kläderna på sig och fotografen hade oftast en fin bakgrund/kuliss. Och så blev man placerad ståendes eller sittandes alldeles stilla framför. Mitt emot kulissen och de som skulle bli fotograferade stod fotografen, med förmodligen en lådkamera på ben. Över sitt huvud och över kameran hade han ett svart skynke av tyg.
Bixten som användes var fristående , bara kopplad till kameran med en sladd, man höll blixteni handen. För att få det att lysa vid avtryckning,
blandade man till olika pulver bla krut, blandade man fel blev det en rejäl smäll och fotografen ...........
Att bli fotograferad tog någon minut. Du skulle sitta helt stilla inte rör en min, helst inte ens blinka. Detta för att det tog ca 1-någon minut att exponera på fotoplåten som var gjord av glas. Exponera = att motivet alltså du skall fastna på glasplåten som är negativet som är mallen till ett foto kan man säga-.
Tänkd dig nu att du måste sitta helt stilla , rak i ryggen och inte blinka då skulle du med se ut att ha svalt ett spett.
Fotolabbet mörkrums arbete
Det jag beskriver här är fotoprocessen runt 1960, 70 , 80, 90 tal , innan det blev digitaliserat.
En film i kameran tål inte ljus så därför laddar framkallar man i totalt mörker. Det man får är ett sk negativ.
När filmen ( alltså en lång emsa med negativrutor, som har olika motiv), är framkallad,
Laddningsdosa där man först öppnar filmen och trär upp den på en "spiral" i totalt mörker. Sedan ska den ner i den ljustäta burken och man häller på framkallningsvätska. Efter detta vänder man burken med jämna rörelser fram och tillbaka.
Sedan genomgår negativet en belysning i en sk f"örstoringsapprat"apparat som lyser bilden ner på ett fotopapper.
Den vita ytan med svarta ramar runt är där man lägger fotopapperet under de svarta ramarna, för att de skall ligga kvar. Med ett hjul på sidan kan man föra apparaten upp och ner för att justera storleken på bilden samt skärpan av bilden på fotopapperet.
Efter detta genomgår fotopapperet 3 olika bad, med tre olika kemiska blandningar i.
Allt görs i ett "mörkrum" med ett speciellt rött sken som framkallad film och fotopapper klarar av utan att bli förstört av ljus.
Sedan häns de färdiga fotona upp för att torka, de är ju blöta efter att ha "badat"
Innan kameran uppfanns någongång i mitten av 1800 talet strävade/försökte alla konstnrer att måla och rita av så riktigt som möjlig. iIbland använde man en sk "camera Lucida" eller "Camera obscura", eller ett rutnät till sin hjälp.
Exempelvis ville man rita i perspektiv, måla veck på kläderna, måla skuggor och volymer och djup, då, tog man hjäp av olika verkyyg för att det skulle se så riktigt ut som möjligtIbland väldigt ofta blir jag /vi alla imponerade av hur har de gjort, hur fick de in alla figurerna, på samma tavla och de ser ju så riktiga ut!?? Några exempel För att fixa detta så fuskade man lite, med hjäpmedel som ex Camera Lucida och Camera obscura, enkla viarianter av rutnät använde man med
På Webgallery här kan du hitta allt som rör konst och konstnärer I hela världen
Se filmerna så förstår du vad,
hälpmedlen "camera Lucida" och "camera obscura" är
“Camera Obscura är ett ljustätt rum med ett litet hål i väggen som fungerar som ett ljusobjektiv. Om det i ett mörkt rum faller in ljus genom ett litet hål i väggen kan det på motsatta sidan av rummet uppstå en svag, uppochnedvänd bild av det som finns utanför hålet. Camera obscura som princip är en föregångare till de tidiga kamerorna.”
Historien om kameran
I miten av 1800 talet uppfannn man kameran, nu behövdes inte konstnärerna mer på samma sätt. När de blev fria att måla hur de ville, inte enbart så riktigt som möjligt, då uppstod alla olika konstrikningar ex: impressionism, experssionim, kubism,surrealism osv osv Härnere ser du tre olika exempel på lådkameror
Fotograferna dog
I börjang var det många fotografer som dog av att ta foto. Det berodde på att för att fixa blixrten måste man banda bla krut i pulverblandningen som skulle smälla av i en blixt som sken. Fotografen stod under skynket til lådkameran och smällde av blixten hade han blandat fel, så blev det en för kraftig smäll och......
Allt du ser är egentligen upp och ner i ögat det vänds sedan rätt i hjärnan, i en camera obscura som fungerar som ett extra öga, får man en uppoch ner vänd bild
Hur vet vi att du är du?
Så här uppfattar ögat ljus
Tappar och stavar skickar signaler till hjärnan
I ögat i irisen hittar du stavar och tappar det kan se lite olika ut man kan ha blå, gröna eller bruna ögon osv osv. Men det spelar ingen roll vilken färg du har på ögonen funktionen alltså hur de fungerar eller är upbyggda är lika hos alla
Det ljus som når ögat tas emot av ljuskänsliga nervceller i näthinnan. De skickar signaler vidare till hjärnan som sätter samman signalerna till bilder. Det är de cellerna som ser färg, de kallas för tappar
Nervceller som kallas för stavar används när man ska se i mörker, det är stavarna som gör att man känner igen saker eller människor Du kan kika i ditt eget öga så ser du pupillen, stavarna och tapparna runtom.
Ögats skydd och storlek
Alla männsikor har lika stora ögon, det är bara öppningarna som är olika stora och därför ser man ut att a olika stora ögon. För att skydda ögat mot smuts, dammkorn, sand osv osv har man ögonlock och fransar. Ett annat skydd är tårar, ögat får inte torka ut eftersom det finns en känslig hinna i ögat " Hornhinnan" så här ser det ut.
Färgblind??
Defekt färgseende är i de allra flesta fall ärftligt, och vanligast hos män Det uppskattas att defekt färgsinne förekommer hos minst 8 % av den manliga befolkningen, men endast 1 % av den kvinnliga
Det finns massor av smutspartiklar i luften, ju längre bort vi skall se dessto mindre färg ser vi, för ögat kan inte se igenom alla partiklar i luften.
Därför ser det ut att vara mörkare , lite grå- blå färglöst svartare ju längre bort det är, kolla de här exemplen
Här ett utmärkt exempel på djup i färg
Längst ner färg ju längre upp mot horisonten du kommer (alltså längre upp på papperat/bilden) dessto mörkare.
Med himmelen blir det tvärtom Blåare längst upp ju längre ner mot horisonten dessto färglösare.
(notera oxå att skuggor i snö alltså vitt blir blågrått)
Himmeln ser alltid mest blå ut rakt upp, i horisonten har den förlorat en del av sin färg för alla smutsiga partiklar i luften, och ser då nästan vit ut
Alla färgnyanser har ett nummer hur de är blandade för då kan man gå in i en färgaffär på Island eller i New Deli och få exakt samma färgnyans bara man har blandningsnumret kolla NCS. Det går inte att namnge färger för alla mäniskor ser färg olika.
Exempelvis Dalablå, apelsingul,gamelrosa. Vad är det för färger?? Vi ser/referar alla till olika nyanser av färg
1. Bygg en camera obscura! Materialet får du av läraren
2. Fundera lite varför vi ser den bilden i cameran upp och ner! Förklara. Skriv ner dina tankar/förkaring. Skriv även ner historian om kameran och vad som hände med konstnärerna
3. Rita av motivet på ett A4 papper, klistra upp det på kartong, och måla det. i akvarell eller vattenfärg. Sedan beskär du och monterar in din bild i en ram.
4. Kopiera bilden härunder av ögat, och namnge de olika delarna
5. Ta att A3 papper vik så att du får 12-15 rutor ( det gör inget egentligen hur du får till det eller om de inte är exakt rakt) Måla varje ruta i
Din uppgift är att fotografera något med din mobil på nära håll.
Du kan fota genom......., bakom något eller vid ett hörn osv osv..........
Eller bara fotografera något på så nära håll du kan.
Visst får du redigera bilden digitalt på ex PIXLR eller i något annat digitalt fotoredigeringsprogram, innan du skickar den till mig (för att i mitt fall visas upp på interntv:n)
Världen genom vattendroppar
Något litet i skogen vag som helst blir en utmärkt bild
Centralt innehåll i bild årskurs 7–9
Nedan finns punkterna i det centrala innehållet angivna som numrerad lista,
Bildframställning
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande
Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder 5. Presentationer av eget bildskapande 6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
Bildanalys
Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap
Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut