Måla Akvarell bas
Några tips och råd innan du börjar.
Använd en stoooor skål/bytta/burk/hink för vatten. Vattnet blir inte lika fort smutsigt
Kladdpapper och torkpapper/trasa/fuktig svamp.... med kladdpapper ser du vad du har på penseln.
Använd en stor rund akvarellpensel. Med spetsen kan du måla tunna linjer, en stor pensel håller mer färg.
Tejpa upp ditt papper runt hela kanterna, för att pappret inte skall skrynka sig när det blir blött.
All färg som målas i vått sprider ut sig.
All färg på torrt underlag ligger kvar där du målade
Den första filmen visar när jag målar trots att höger hand var helt obrukbar, detta bevisar att det faktiskt är ganska enkel, bara man kan en del knep.
Såhär gör du
- Vattna och måla Rosalila himmel i en trekant
- Vattna och måla resten av papperet gulbrun som mark
- Gör gröna ploppar i en rad tvärs över mitten.
- Fylli nederkanten av det gröna med mörkare linjer/ färg
- Dra två tjockare linjer av gråbrun blandning som stammar och grenar måla ev kvistar med fineliner
- Dutta gröna små runda ploppar som löv, dra samma gröna färg som små streck längst ner på papperet så har du gjort lite gräs.
- Välj ut vad du vill visa klipp/skär bort det du inte vill ha, sätt en ram runt.
Samma sak igen. Bara för att bevisa att grunden är densamma, kan du det kan du måla allt.
Ett litet exempel på hur man använder blöt färg på samma sätt för att måla föremål. Alltså färg fyter ut och blandar sig i vatten.
Din uppgift är att måla ett landskap använd den första filmen som utgångspunkt.
VARFÖR GÖR DU DETTA? Såhär säger skolverket om ditt bildbetyg
Jag som lärare tittar på de olika punkterna nedan.
Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.
BILDFRAMSTÄLLNING
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
- Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
- Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
REDSKAP FÖR BILDFRAMSTÄLLNING
- Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
- Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
BILDANALYS
- Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
- Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
I årskurs 7-9
Bildframställning
- Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
- Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
- Presentationer av eget bildskapande.
Redskap för bildframställning
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys