Att berätta i bild . serie för åk 6

Din serie  ska handla om att "Äta soppa" något  oväntat händer!! Men vad?
 
Du måste då bestämma vem skall äta ?
Det kanske är ett batteri som äter, eller en hund, eller en kille, eller..............
 
Var är detta ??????
På en resturang, hemma i köket, i sängen, i garaget eller i ......................
 
Vad är det som händer??
Man får en spik i soppan, fönstret går sönder, det är en groda i soppan, vasen med blommor på bordet går sönder så allt vatten rinner ut, ...............
 
 
När du räknst ut själva historien är det dags att börja rita ut rutor .
Alla rutor skall vara 8 cm höga, men kan vara olika långa!
Börja med att rita vänster sida rakt upp samt bottenlinjen och linjen över, men inte höger linjen förrän du har ritat inuti så . du vet hur stor plats du behöver.
Nu måste du tänka på att man läser från vänster till höger, så ruta 1 skall alltså vara längst upp till vänster på papperet. 
 
 
 
 
 
Alla rutor skall ha samma höjd, men de kan vara olika långa
 
 och ha marginal mellan rutorna, dvs ett litet mellanrum mellan rutorna
 
  Använd ett A3 papper färg ?? Du bestämmer vilken färg du skall avnända, vattenfärg är bäst.
Bakgrund och färgat ut till kanten på bilden.
 
MAX 9 rutor men man får ha mindre.  Max 2 pratbubblor i var bild
 
 
Pratbubblor det finns olika:
 
 
 

Centralt innehåll

 

I årskurs 4–6

Bildframställning

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
  • Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.

Redskap för bildframställning

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

Bildanalys

  • Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
 ( kopierat från skolverket)
 
 

Kommentera här: