träslöjd och bild

I trä och metall slöjden har alla i åk 9 fått göra egna träramar efter eget huvud, med olika mått och färg. Sedan har de på bilden fått mäta storleken på Ytan för motivet och fått uppgiften" grejen på mitten" en uppgift som ligger här på bloggen.
Uppgiften är att skapa ett motiv med minst 4 km in /bort i bilden, samt att ha något med volym i förgrunden.
 
 
 
När alla ramar mätts och man gjort bilder till dem glasas framsidan på slöjden så att bilden blir skyddad baksida och upphängningsanordning fixas.
 
 
 
 
Detta är kunskapskraven från skolverket som uppgften uppfyller.
Ett samarbete mellan ämnena t/m slöjd och bild
 

I årskurs 7–9 i bild

Bildframställning

  • Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
  • Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
  • Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer.
  • Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
  • Presentationer av eget bildskapande.
  • Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Redskap för bildframställning

  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
 
 
 
 

I årskurs 7–9 i  slöjd

Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker

  • Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  • Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
  • Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
  • Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.

Slöjden i samhället

  • Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
 
 

Kommentera här: