Reklam
Reklam vädjar till 3 olika svagheter ? egenskaper hos oss människor.
Rädsla---- exempelvis
- grumme såpa om du inte använder miljövänliga preparat kommer naturen att försvinna tack vare dig,
- pampersblöjor om du inte använder just dehär blöjorna kommer ditt barn att förmodligen förgås av blöjexem och andra hemskheter.
- Eltandborste om du inte använder en eltanborste kommer dina tänder att få så mycket plack på sig att de faller ut.
- Becel du kommer förmodligen att dö om du inte sänker kolesterolvärdet med Becel smör!
- Alla dina tänder kommer att ramla ut och du kommer att ha en fruktansvärd andedräkt om du inte sköljer munnen med Listerin!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snålhet----köp tre betala för två, kuponger
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi är unika--- exempelvis
- Hästens säng för att den är speciell och alla har inte råd med den bara du speciellt utvald för just dig.
- Ferrari den är bara tillverkad i ett fåtal ingen dussinvara precis bara ett fåtal utvalda kan köpa den just du är utvald.
- Lyxkryssningar bara för dig just du.
- "Because you are worth it"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man jobbar efter konceptet ( konsept= övergripande bärande idé eller en tänkt lösning på ett givet problem, ett tema.)
A= attention
I= interest
D= desire
A= action
A= Man ser något som utmärker sig och tittar till en extra gång.
I= man blir intresserad och läser även det små bokstäverna. Det som förklarar varans/tjänstens förträfflighet.
D= Jag känner ett behov av att ha just den här grejen, varan , tjänsten.
A= hur/vad skall jag göra för att få den?
Detta är vad reklammakarna utgår ifrån AIDA. All reklam görs så att de på ett eller annat sätt uppmärksammas snabbt av betraktaren kanske genom att ständigt ha samma logotype= en speciell stil som man alltid skriver i, eller ett speciellt märke/logotype ex
Logotype ( logga)= Märket eller den speciella stil man har när man skriver om en speciell vara. Här under hittar du mängder av ex på logotyper.
Logotype

Stor konrast= stor skillnad
Ett annat sätt att göra reklamen uppmärksammad är att använda en färg som är annorlunda än bakgrunden gärna gräll/stark nyans/färgstark ex rött mot ex vit bakgrund, svart mot vitt osv.
Lite text och en slående bild som fångar tittaren/betraktaren man skall kunna uppfatta bilden även om man kör förbi hastigt i bilen på en motorväg och det står en reklamskylt ute på en åker. Några exempel
Varje år använder man flera miljarder kr på reklam, om det inte fungerade skulle detta inte ske. Marknadförarna vet att de kan lura konsumenterna på ett eller annat sätt. Var dag sköljs du över av reklam i olika tappning det finns på bussarna i tidningen reklamblad och på tv.
Rörlig reklam
Här under kan du titta på rörliga bilder dvs film om ex:
Findus, Pirelli, Marabou och….
Reklammarknaden passerar 78 miljarder
2017 bara i Sverige!!!!
”Svensk Reklammarknad 2017” som ger en översikt över reklamåret 2017. Den stora reklamkakan - totala reklaminvesteringar - inkluderar medieköp, investering i marknadsaktiviteter samt produktionskostnader.
Internet tog över hälften av mediekakan 2017
Omsättningen bara i Sverige för internet uppgick till 37,7 miljarder kronor 2017
- Under 2017 hade Google intäkter på omkring 9 miljarder kronor i Sverige,
- Över 5 miljarder kronor i annonser för spelbolag
Sidan dagensmedia.se har presenterat statistik för spelbolagens annonskostnader under perioden januari-september 2018.
Allra mest vad gäller annonsering ökar Kindred Group, med varumärken som Unibet och Maria Casino. till totalt 607 miljoner kronor brutto. Hela 405 miljoner kronor brutto, av Kindreds medieköp läggs i tv.
- Svenska Spel tvåa!
Det statligt ägda spelbolaget: Svenska Spel är tvåa , på spelbolag som annonserar mest i Sverige. Svenska Spel la ca 362 miljoner kronor på mediautrymme



Betyg:
Centralt innehåll i bild årskurs 7–9
Nedan finns de punkterna som ingår i att känna till om reklam och i den kommande rekamuppgiften
Bildframställning
1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande 3. Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer
4. Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder
5. Presentationer av eget bildskapande
6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
10. Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas
11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar
12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap
Förutom detta tittar jag på ditt engagemang och noggrannet, samt idérikedom fantasi i genomförandet av att skapa en reklam som fungerar