Bild är ett språk som alla på hela jorden kan förstå.
Alla uppgifter är baserade på skolverkets kriterier för olika betyg.( under länkar hittar du direktlänkar till skolverkets filmer om ämnet samt betygsbedömningar/kriterier
Det tog många år att göra denna bloggen alla inlägg har direkt koppling till elevernas behov. Jag har gått i pension, men bloggen får leva kvar, för den är bra, men det kommer inga fler inlägg.
Du måste ha en marginal runtom dvs en tom yta ca 4-5 cm bred när det handlar om en stor yta
Här ett ex på hur marginalen kan se ut om man använder olika färgade papper
Här ser du ett exempel på en tänkt marginal runt själva bilden, allt ser ut att befinna sig inom en viss ram och går inte ända ut till kanten av papperet
I var affisch eller större bild finns det en RUBRIK det är ett ord eller en mycket kort mening, som är gjord med stora dubbla tecken.
underrubrik som kort i ex fet stil kan förklara innehållet en slags sammanfattning.
Sedan kommer "Brödtexten" dvs själva texten i mindre fonter som med många ord förkarar och beskriver allt
Att göra reklamfilm
Först måste du välja vilket du förslag du vill göra reklam om.
Vad händer? ex .film på dator som står på bordet. Hur filmar man lukt?? Kanske någon sitter där och rynkar på näsan för det luktar illa. När man ser det vet man att det luktar
Var är du? ex i köket?i parken, i sandlådan?
För att du skall få lite smarta tips på hur man kan göra kika på de här tre filmerna
filmerna kan du kika på närsom helst på din fritid. Här på lektionstid tänk ut din idé och vilket förslag du väljer, skissa upp det.
Tips från mig gör allt så enkelt som möjligt inte på en planet i rymden eller på en cirkus eller en söderhavsö osv. Var här
För att filmen skall bli godkänd måste det finnas
entitel på filmen och en logga,
sedan kommer själva filmen somhandlar om produkten
sist måste det finnas eftertext ex producent, kameraman,musik,skådespelare, ljus osv osv osv
Betyg!
Enligt skolverket i denna uppgiften ingår en hel del av de olika punkterna över vad man skall kunna för ett visst betyg läs och begrunda
Bildframställning
1. Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
2. Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande
4. Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder
5. Presentationer av eget bildskapande
6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
7. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
8. Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
Bildanalys
9. Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas
11. Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar
12. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap
Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.
Vi målade valfritt på givna mallar av ett djur i detta fall en ren samt gjorde hål för fingrarna så att det blev lite som en handdocka. Börja med att klippaut mallarna färglägg och kliatra ihop de delar som skall sitta ihop. Klipp hål för benen och sprattla med fingrarna/benen
Varför gör vi detta?
skapa bilder med olika verktyg, tekniker och material,
Har du tänkt på att allt skapas med bilder runt om dig?
Hela samhället som du är en del av består av bilder och åter bilder,
i olika former.
Du ser reklam, affischer, film, osv.
En del skapar du själv . exempelvis instagram bilder, Face book bilder . osv.
Här under kommer en del korta filmer som kanske kan ge dig svar på varför har man bild. Och vad är det man betygsätter i bild.
Betyg
Varför bild
Ljuga med bilder
Efter att ha sett dessa tre korta filmer förstår du varför man har bild och vad det är du gör på bildtimmarna, jag som lärare hittar inte bara på olika uppgifter utan de styrs från skolverket som talar om vad man skall kunna för ett visst betyg.