0 Läs mer >>
I detta samarbete över ämnesgränserna ingår:
trä/metall slöjd
textilslöjd
Bild
 För Särskolan Naturligtvis har särskoleklassen varit en del av denna planering, vi de praktiskt estetiska ämnena har följt den vardagliga klass planeringen och de teoretiska ämnena.
Vi har arbetat med ansiktets former färger och skuggor samt  volym. Ansiktets olika delar vad är det som gör att man har et speciellt utseende. Vad finns det för delar.
I textilslöjd planeras ansikte som byggs upp digitalfotografering samt bildredigering av ansiktet den färdiga digitala bilden  består av återkomande små bilder av ansiktet i olika varianter, de trycks på en textil materal ex en tröja, med Andy Warhol som inspiration.
 
Ansiktet har byggts upp i kartong och lim först,  ett led i den dagliga verksamheten och de mer teoretiska ämnena om hur kroppen då speciellt ansiktet ser ut.
 
 
 
 
 
 
I bild målas ansiktet med acrylfärger på duk som står uppställda på bordstafflier. Det är viktigt att det finns en bakgrund. 
 
I slöjd har ansiktet gestaltats i tyg genom applikationer, här har ma även tillfört skugga, och återupprepat motivet
 
 I trä och metall har man gjort ramar till ansiktena för att kunna presentera dem på ett bra sätt.
 
För särskolans planering står special pedagoger som vi arbetat med runt temat,  om kroppen och dess delar hur det egentligen är. 
 
 
 
 

Ansiktet i tre olika ...

0 Läs mer >>
Det finns varma och det finns  kalla färger.  På bilden här under får du se en bild på hur man delar in färgerna
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Din uppgift  blir att måla en solnedgång i varma färger, 
under soluppgången skall du måla vatten i kall färg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Längst ner på papperet kan du om du vill,  måla något i svart som en siluett.
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

Varma och kalla färge...

0 Läs mer >>
I trä och metall slöjden har alla i åk 9 fått göra egna träramar efter eget huvud, med olika mått och färg. Sedan har de på bilden fått mäta storleken på Ytan för motivet och fått uppgiften" grejen på mitten" en uppgift som ligger här på bloggen.
Uppgiften är att skapa ett motiv med minst 4 km in /bort i bilden, samt att ha något med volym i förgrunden.
 
 
 
När alla ramar mätts och man gjort bilder till dem glasas framsidan på slöjden så att bilden blir skyddad baksida och upphängningsanordning fixas.
 
 
 
 
Detta är kunskapskraven från skolverket som uppgften uppfyller.
Ett samarbete mellan ämnena t/m slöjd och bild
 

I årskurs 7–9 i bild

Bildframställning

  • Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
  • Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
  • Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer.
  • Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
  • Presentationer av eget bildskapande.
  • Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.

Redskap för bildframställning

  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
 
 
 
 

I årskurs 7–9 i  slöjd

Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker

  • Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  • Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
  • Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
  • Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.

Slöjden i samhället

  • Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
 
 

träslöjd och bild

0 Läs mer >>
 
 
 
 
 
Va???? Vad är detta?
Var är detta.
Viken tid är detta?
 
 
 
 
 
 
 
 
Va?? Vem är detta?
Var är detta?
Vilken tid är dett
 
 
 
 
 
Du skall nu får5 olika skor vem har dem?
 
1.      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                             
2.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3.    
 
 
 
 
 
                                    4.           
 
 
 
 
 
 
 
 
                           5.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
Men va?
 
Vad är detta?
Var är det?
När har man detta vilken tid?
 
 
 

Bildanalys för särsko...

0 Läs mer >>
 
 
Kika å filmen först
 
 
Små färgade papper  1/4 av ett A4  och vit penna
( dela ett A4 i 4 delar)

Liten Mandala på lite...

0 Läs mer >>
 
Kolla filmen först!!
 
 
 
Du skall använda A4 papper som du viker på  mitten och ha 2 pennor en till vänster hand och en i höger hand. Var hand har ett halvt papper att rita exsakt lika som den andra handen, på den andra halvan av papperet.
Du skall göra 6 olika bilder.
Skalbagge 
vas 
kanin
träd
blomma
ansikte

Dubbel teckna

0 Läs mer >>
Att analysera en bild betyder att du  reflekterar över vad du ser, känner, tror osv, om en bild

Analys av en bild. Du skall skriva minst en A4 sida med egna ord, och försöka att beskriva hur du ser på bilden. Använd med fördel ett Word dokument där du kan redigera text enkelt klippa och klistra in bild.

 

Detta är bilden du skall arbeta med besvara följande frågor 

  
 

 Till din hjälp har jag skrivit upp en del frågor här nere som du kan besvara, det betyder att detta är hjälpande frågor som när de besvarats kan ha gett dig svar , så att du kan skriva en berättelse om vad du tycker om bilden.

 

 

Sätt ord på det du ser i bilden:

  • Jag ser…
  • Jag ser färgen…
  • Bilden föreställer…
  • Jag ser en/ett…
  • Jag ser dessa detaljer…

Sätt ord på det du inte ser:

  • Jag ser inte…
  • Det finns inget…
  • Om jag hade funnits i bilden hade jag varit detta…

Sätt ord på det du tror omger det som bilden visar:

  • Jag tänker mig att…
  • Jag tror att den som målat bilden sitter…
  • Jag ser att årstiden är denna för att…
  • Andra ledtrådar jag får är att…
  • Jag har varit på en liknande plats…
  • Relationen mellan personerna på bilden är…

Sätt ord på känslor:

  • Jag tror personerna är glada/arga/besvikna för att…
  • Hur ser du ut när du känner likadant?
  • Vilken känsla ger bilden dig?
  • Sakerna i bilden ger de samma eller olika känslor?
  • Om jag hade funnits i bilden hade jag varit…

Sätt ord på bildskaparens budskap:

  • Jag tror  den som har gjort bilden har påverkats av…
  • Jag trorden som har gjort bilden vill få oss att…
  • Jag tror  den som har gjort bilden inspirerats av…

 

 

 

Redovisa  en text /berättelse (ca A4 papper  långt) om bilden.

Du skall alltså skriva med egna ord vad du tycker och känner

 

 

I årskurs 4–6

Bildframställning

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
  • Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.

Redskap för bildframställning

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

Bildanalys

  • Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

åk 6 bildanalys