0 Läs mer >>
En parafras ären omgjord bild av ett konstverk.
Kolla filmen så får du förklarat, vad det är.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
UPPGIFT
 
  1. Arbeta två och två ev fler om det behövsDu skall titta på bilderna härunder välja en  bild sätta dig i den posen/ställningen, ev ha någon detalj/sak med som fanns på ursprungsbilden.
  2. Din kompis skall ta ett foto.Mobil eller kamera!?
  3. Sedan gör ni samma sak igen fast, med ombytta roller.Maila de två fotona till mig, så skriver jag ut eller något liknande
  4. Ta reda på så mycket  du kan om ursprungsbilden du skall kunna berätta lite kort om din bild som du valt

min mail   finns på förstasidan på bloggen
 
 
 
 
" Skriet" av Edvard Munch
 
 
Mona Lisa
 
 
 
 
Van Gogh
 
 
DR Tulps anatomi
 
Michelangelo gud ger Adam liv
 
Rembrands Nattvakten
 
 
Caravaggio vingud
 
 
Flickan med pärlörhänge
 
 
Frida Khalo
 
 
Damen med hermelinen
 
 
Caravaggio
 
 
 
 
 Nattvarden
 
Detta är då de värlsberömda originalen
Men här kommer lite parafraser på vad man kan göra
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

parafras film om vad ...

0 Läs mer >>
 
 
 
 
 
Kolla även här en liten film om hur man gör en bildanalys  från mediateket i skolan
 
 
 
 
 
 
 
Detta är varför ni gör en bildanalys och vad det är jag som lärare skall bedöma.
 

Bildanalys

  • Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
  • Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.
  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
 

Bildanalys hur man gö...

0 Läs mer >>
Du bestämmer vad det är du vill visa! En målning kan beskäras i flera bilder om du vill, eller bara som en bild.Det är du som bestämmer!
Ett exempel här ser du hela bilden
(som egentligen är ett montage i sig)
 
Om du vill kan du göra flera mindre bilder.
Du väljer
 
 
Några tips när du väljer:
 
Använd beskärningsramar eller papper för att flytta runt och välja ut hur stor din/a bilder skall bli.
Sätt markeringar i form av L i hörnen, skär efter dessa markeringar.
Ta inte bort för mycket ovanför ex himmel osv.. det upplevs snålt och som att det inte finns riktigt plats.
När du sedan monterar en ram skall alla sidor vara lika breda, ev skall bottendelen av ramen vara bredare.
 
Varför bredare nertill??? Jo det är en psykologisk effekt, det upplevs lite som att bilden ramlar ur ramen om inte den är lite tjockare/bredare

Beskära och montera b...

0 Läs mer >>
Du har målat bas uppgiften i akvarellmålning. Nu har du så mycket kunskap att du kan fortsätta själv. Som inspiration skalldu få se en lten film om Falsterbo, i filmen visas en massa olika bra bilder som du kan ha som inspspiration
 
 
Tejpa upp ditt papper, använd stor skål för vattnet, använd kladdpapper och stor pensel.
All färg som målas i vått sprider ut sig.
All färg på torrt underlag ligger kvar där du målade
 
 
 
 
 
 
 
 

I årskurs 7-9

Bildframställning

 

 

Redskap för bildframställning

 

 

Bildanalys

 

 

Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som  skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja  för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.

 
 
 
 

Måla akvarell forts

0 Läs mer >>
Några tips och råd innan du börjar.
Använd en stoooor skål/bytta/burk/hink för vatten. Vattnet blir inte lika fort smutsigt
Kladdpapper och torkpapper/trasa/fuktig svamp.... med kladdpapper ser du vad du har på penseln.
Använd en stor rund akvarellpensel. Med spetsen kan du måla tunna linjer, en stor pensel håller mer färg.
Tejpa upp ditt papper runt hela kanterna, för att pappret inte skall skrynka sig när det blir blött.
All färg som målas i vått sprider ut sig.
All färg på torrt underlag ligger kvar där du målade
 
Den första filmen visar när jag målar trots att höger hand var helt obrukbar, detta bevisar att det faktiskt är ganska enkel, bara man kan en del knep.  
 
 
 Såhär gör du
  • Vattna och måla Rosalila himmel i en trekant
  • Vattna och måla  resten av papperet gulbrun som mark
  • Gör gröna ploppar i en rad tvärs över mitten.
  • Fylli nederkanten av det gröna med mörkare linjer/ färg
  • Dra två tjockare linjer av gråbrun blandning som stammar och grenar måla  ev kvistar med fineliner
  • Dutta gröna små runda ploppar som löv, dra samma gröna färg som små streck längst ner på papperet så har du gjort lite gräs.
  • Välj ut vad du vill visa klipp/skär bort det du inte vill ha, sätt en ram runt.
 
 
  
 
Samma sak igen. Bara för att bevisa att grunden är densamma, kan du det kan du måla allt.
 
 
  
 
Ett litet exempel på hur man använder blöt färg på samma sätt för att måla föremål.  Alltså färg fyter ut och blandar sig i vatten.
 
  
 
 
 
 
 Din uppgift är att måla ett landskap använd den första filmen som utgångspunkt.
 
 
VARFÖR GÖR DU DETTA? Såhär säger skolverket om ditt bildbetyg
  Jag som lärare tittar på de olika punkterna nedan.

Förutom att själva uppgiften innehåller flera bedömningspunkter som  skolverket fastställt tittar jag även på ditt engagemang och nogrannhet i bildskapandet din fantasi och vilja  för det du skapar. Så det är egentlige en uppgift som innehåller många olika komponenter.

 
 
 
I årskurs 4–6 .              ( längre ner även åk  7-9 )

BILDFRAMSTÄLLNING

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
  • Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.

REDSKAP FÖR BILDFRAMSTÄLLNING

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

BILDANALYS

  • Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

I årskurs 7-9

Bildframställning

 

Redskap för bildframställning

 

 

Bildanalys

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Måla Akvarell bas

0 Läs mer >>
Det är du som skall behärska färgen, inte tvärtom. (Lite som att gå ut med hunden.)
Du bestämmer var ni skall gå, inte hunden. "Gå fot" betyder att hunden skall vara där du bestämmer,
samma som med färgen den skall stanna där du vill att den skall vara.
För att lyckas några enkla råd
 
Klistra upp ditt papper på en skiva, baksida av ett block,wellpappa ,etc, etc.......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allt papper töjer sig när det blir blött! Sitter det inte fast, skrynklar det sig fritt. Du känner nog igen pappret härunder
 
 
 Svårt att hålla rätt på färgen som rinner hit och dit på ett skrynklig papper.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Akvarellfärg eller vattenfärg kan målas med mycket vatten! Sk Lavering eller vått i vått teknik. All färg flyter runt i vatten och blandar sig med varann, det sprider ut sig om man målar på ett fuktigt underlag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På torrt underlag sprider sig färgen inte
 
 
 
 
KLADDPAPPER            KLADDPAPPER              KLADDPAPPER          KLADDPAPPER         KLADDPAPPER    
 
 
 
Utan kladdpapper behöver du inte ens börja, så viktigt är det!!!!!!!
 

På ett kladdapper kan du:

  • kolla färgnyansen.
  • snurra penseln lite så får du en fin spets.
  • Se färgen rinnighet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man ska  kunna ställa höga krav på en akvarellpensel:

 

 

              * De ska ha kvar sin spänst

               * Spetsen ska i fuktigt   tillstånd lätt formas till en fin spets

*Den ska kunna hålla mycket vätska
 
 
 
 
 
 
 

Akvarell/vattenfärg ...