Bild är ett språk som alla på hela jorden kan förstå.
Alla uppgifter är baserade på skolverkets kriterier för olika betyg.( under länkar hittar du direktlänkar till skolverkets filmer om ämnet samt betygsbedömningar/kriterier
Det tog många år att göra denna bloggen alla inlägg har direkt koppling till elevernas behov. Jag har gått i pension, men bloggen får leva kvar, för den är bra, men det kommer inga fler inlägg.
Över alla skolor i Sverige styr skolverket de bestämmer vad man skall kunna för att få ett visst betyg .
I ämnet bild ser jag som lärare, på hur väl du utför en uppgift och på hur du hnterar olika material, samt om du har egna ideér och hur pass noggrann du är
Detta säger skolverket och det är vad jag som bildlärare tittar på
Bildframställning
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till text.
Kombinationer av bild, ljud och text, till exempel serier och film.
Fotografering och filmande. Hur foto och film kan redigeras med hjälp av digital teknik.
Presentationer och utvärderingar av eget bildskapande.
Redskap för bildframställning
Material, verktyg och tekniker. Hur dessa kan användas för bestämda syften i två- och tredimensionella bilder.
Bildkomposition. Skapa rumslighet med hjälp av linjer, för- och bakgrund.
Bildanalys
Bilder som behandlar frågor om identitet, kön, sexualitet, etnicitet och maktrelationer. Vilket budskap de förmedlar och vilken påverkan de kan ha.
Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur. Några historiska och samtida bilduttryck och stilar.
Några internationella konstnärer och deras verk.
Ämnesspecifika begrepp
Ord, begrepp och symboler inom ämnet bild, till exempel för att samtala om bilder och utvärdera arbetsprocesser.
Du har redan goda kunskaper i hur akvarellfärgen fungerar. Börja med att tejpa upp ett papper på kartong eller använd akvarellblock
blöt färg rinner ihop.
Torr färg stannar där du målat den.
Du skall få se en del korta filmer från you tube som visar hur man målar dimma, en solnedgång eller himmlar med olika siluettmotiv (helt svarta). skogar och berg träd och buskar är egentligen bara krafs på papperet man har ritar"rytmen" av hur det ser ut.
Som du ser börjar alla målningar med bakgrunden och det ser inte mycket ut för världen, bara en massa färg som liknar mest ingenting, men sedan när bakgrunden torkat, börjar man lägga på detlaljerna och vips så har du gjort en målning.
Du bestämmer hur din akvarell skall se ut. Det finns bara 2 regler kommer du ihåg dem så klarar du av det.
Blöt färg rinner ihop.
Torr färg stannar där du målat den.
Dis
Sak och natur i solnedgång
Solnedgång
Dimma
Solnedgång
Blöt sand
Varför gör du detta ?eller betyg!
Centralt innehåll i bild årskurs 7–9
Nedan finns det centrala innehållet
Bildframställning
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
Presentationer av eget bildskapande 6. Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
Bildanalys
budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap
Vad säger skolverket om detta ämne? Det är skolverket som styr alla skolor i hela Sverige, och de har bestämt vad man skall kunna för ett visst betyg och alltså vad jag som lärare skall lära ut
Du skall tillverka en pärm av ett stort papper för att samla alla dina alster färdiga och de som inte är färdiga, så att du vet var du har det.
följ anvisningarna här nedanför.
Såhär gör du
(I uppgiftspärmen i salen finns denna uppgift med betygskriterier Där det står vad du skall göra för ett visst betyg.)
Lite hjälp på traven några exempel
Centrera namnet använd fingrarna hur många bokstäver har ditt namn? den mittersta bokstaven skall vara i mitten av pärmen
Dubbla stora bokstäver tejpa ihop två pennor
Hjälplinjer skall vara två st för att få en text med alla bokstäver lika stora en hjälplinje skall ritas tunnt så att den kan suddas bort ( du får alltså minuspoäng om du har karvat in den i pappret så den inte går att sudda bort!)
Centralt innehåll i bild årskurs 7–9
Bildframställning
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
Presentationer av eget bildskapande
Redskap för bildframställning
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
Bildanalys
Vad ger din bild uttryck för?
Förutom detta tittar jag även på om du ex kan blanda olika nyanser suddar ut hjälplinjer kan centrera, kan skriva stort med dubbla bokstäver, om din pärm är färgglad och har målats med stor fantasi och nogrannhet