Ansiktet i akryl

 
Alla elever fick rita upp sitt ansikte på en riktig tavel duk.
Sedan fick alla ett bordsstaffli att arbeta vid, förkläde, och akrylfärg, vatten , pensel och färgpalett.
 
Uppgiften var att måla sig själv, bara ansiktet och en bit av halsen ev axlarna.
Några gå av alla de frågor som uppstod.
Hur blandar du till en hudfärg?
Hur ser bakgrunden ut är den enfärgad. 
Har du långt eller kort hår?
Vad har du för färg på ögeonen kan man ha annan färg?
Hur gör man glasögon, öron eller kort hår?
 
Akrylfärg är lite som oljefärg i tjocklek, men den torkr fortare, kan späs och tvättas bort när den är blöt.
Har den fått torka finns ingen återvändo så ta bort när den kommit på fel ställe när den är blöt
Här kommer några bilder från första lektionen när mn äntligen fick börja måla, som en riktig konstnär.
 
 
                            
 

Varför gör vi detta?
 
 
  • skapa bilder med olika verktyg, tekniker och material,
  • jämföra och reflektera över bilder,
  • undersöka bilder och värdera deras syften, och
  • använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.
 
 
 
 

Kommentera här: