åk 6 bildanalys

Att analysera en bild betyder att du  reflekterar över vad du ser, känner, tror osv, om en bild

Analys av en bild. Du skall skriva minst en A4 sida med egna ord, och försöka att beskriva hur du ser på bilden. Använd med fördel ett Word dokument där du kan redigera text enkelt klippa och klistra in bild.

 

Detta är bilden du skall arbeta med besvara följande frågor 

 
 

 Till din hjälp har jag skrivit upp en del frågor här nere som du kan besvara, det betyder att detta är hjälpande frågor som när de besvarats kan ha gett dig svar , så att du kan skriva en berättelse om vad du tycker om bilden.

 

 

Sätt ord på det du ser i bilden:

  • Jag ser…
  • Jag ser färgen…
  • Bilden föreställer…
  • Jag ser en/ett…
  • Jag ser dessa detaljer…

Sätt ord på det du inte ser:

  • Jag ser inte…
  • Det finns inget…
  • Om jag hade funnits i bilden hade jag varit detta…

Sätt ord på det du tror omger det som bilden visar:

  • Jag tänker mig att…
  • Jag tror att den som målat bilden sitter…
  • Jag ser att årstiden är denna för att…
  • Andra ledtrådar jag får är att…
  • Jag har varit på en liknande plats…
  • Relationen mellan personerna på bilden är…

Sätt ord på känslor:

  • Jag tror personerna är glada/arga/besvikna för att…
  • Hur ser du ut när du känner likadant?
  • Vilken känsla ger bilden dig?
  • Sakerna i bilden ger de samma eller olika känslor?
  • Om jag hade funnits i bilden hade jag varit…

Sätt ord på bildskaparens budskap:

  • Jag tror  den som har gjort bilden har påverkats av…
  • Jag trorden som har gjort bilden vill få oss att…
  • Jag tror  den som har gjort bilden inspirerats av…

 

 

 

Redovisa  en text /berättelse (ca A4 papper  långt) om bilden.

Du skall alltså skriva med egna ord vad du tycker och känner

 

 

I årskurs 4–6

Bildframställning

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
  • Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.

Redskap för bildframställning

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

Bildanalys

  • Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

Kommentera här: